(Nog) succesvoller
Zo maakt het model inzichtelijk welke bedrijfsonderdelen binnen een bedrijf essentieel zijn om (nog) succesvoller te zijn. Bjørn van Raaij: ‘Door een transparant rekenmodel achter de canvas te houden, kun je bovendien relatief snel uitrekenen wat elke keuze aan investering kost en wat deze investering oplevert. Zo combineer je het creatieve aspect met een financiële onderbouwing.’
Daar waar veel methodes specifiek inzoomen op het product of de dienst, richt Canvas zich met name op de propositie; welk “probleem” lost mijn onderneming op voor de klant? Bjørn van Raaij: ‘In het geval van Casteleijn impliceert dat, dat het niet alleen draait om brood, maar ook om de hele sfeer er omheen en de kwaliteit. “Ik maak brood en banket.” Punt! Nee, daar zit van alles omheen. Bovendien vragen deze producten om duurzame klantrelaties. Immers, de consument die een brood koopt bij de Jumbo, is een andere dan die zijn of haar brood/banket in een winkel koopt bij Casteleijn. Wat als het brood of banket niet aan de verwachtingen voldoet? Dan los je dat ter plekke netjes op…’
‘Het leuke is dat Casteleijn feitelijk al jaren werkt op basis van klantsegmenten, klantrelaties en producten,’ vervolgt Bjørn van Raaij. ‘Aan de hand van het Canvasmodel hebben we dat inzichtelijk gemaakt. We hebben zaken in een schematisch overzicht geplaatst waardoor je verbanden ziet ontstaan. Dat komt de business ten goede!’