Ons specialisme verbindt iedereen
Als klein jongetje ging Jesse al met Willem en zijn vader Arie mee op vakantie naar Spanje. Dat zij vele jaren later samen een bedrijf zouden hebben, hadden zij onder de Spaanse zon niet kunnen bedenken.
Drie mannen, twee ondernemingen, erg verschillend en ieder met eigen kwaliteiten, maar allemaal een hart voor de zaak. Jesse van Dijk mag zichzelf een van de drie directeuren noemen van Storm Connect en Storm Engines & Parts. Hij runt het bedrijf samen met Arie Huisman en Willem Huisman.
Durf groot te dromen
Jesse kwam er al vrij snel achter dat hij na de HAVO geen vervolgopleiding wilde doen. Via zijn netwerk kwam hij in de IT terecht. Na een aantal jaren voor een bedrijf te hebben gewerkt, maakte hij op zijn 18e de keuze om voor zichzelf te beginnen. Samen met zijn projectleider startte hij vanaf een zolderkamer en na een jaar kwam Willem bij hem werken.
Jesse draaide met zijn toenmalige onderneming grote projecten, maar werd hier niet meer gelukkig van. Storm kwam in 2012 op zijn pad en hij besloot samen met Willem deze uitdaging aan te gaan. De vader van Willem, Arie, werkte hier al. Zo ontstond ruim 10 jaar geleden de samenwerking, zoals deze tot op de dag van vandaag nog is.
IT versus dieselmotoren
De motoren van Engines & Parts zijn volledig Arie zijn ding en Connect ligt meer bij Willem en Jesse. Met de motoren zit Storm in een niche markt. Jesse vertelt: “We zijn samen met een andere partij de enige ter wereld die dit kunnen. Men komt dus al snel bij ons terecht en onze monteurs zitten overal ter wereld. Bij Storm Connect is dat wel anders, we zijn ons heel bewust van het feit dat er meer bedrijven zijn die doen wat wij doen. Denk aan telefonie, elektrotechnische installaties en in- en outdoor bekabeling. Ons werk is dus niet bijzonder. Maar wij onderscheiden ons door onze unieke werkwijze. Klanten weten dat ze dag en nacht kunnen bellen en dat ze gelijk geholpen worden. Wij hebben met geen enkele klant een servicecontract. Gewoon bellen is de afspraak en wij lossen het op, waar of hoe laat dan ook.” Klantgerichtheid staat dan ook hoog in het vaandel. Jesse zijn werkjas ligt tijdens ons gesprek naast hem. Hij waarschuwt nog van te voren; “Als er iemand belt met een probleem dan ben ik weg, de klant gaat namelijk voor!”
Vakwerk en vertrouwen
Storm pakt gemiddeld zo’n 300 orders per jaar op. Deze orders variëren van één uurtje werk, tot aan projecten van driekwart jaar. Mooie voorbeelden daarvan zijn; drie keer bekabelen van het stadhuis in Rotterdam, het uit de brand helpen van de Gemeente Rotterdam en het bekabelen van Pathé Bioscopen. Jesse: “Als jij je telefoon opneemt wanneer een ander het niet doet en direct iemand helpt, dan zullen ze ook bij je terugkomen.” Wanneer ieder ander een opdracht weigert zegt Storm bij voorbaat ja. Jesse heeft door de jaren heen veel vertrouwen gekregen in het team en de producten, dus hij is er zeker van dat ze (bijna) alles voor elkaar krijgen. Met Engines & Parts maken we onderdelen die niemand op de wereld maakt. We leveren echt vakwerk en hebben iets goeds in handen. “Ik ben er van overtuigd dat als we dat met motoren kunnen, dan kunnen we dat op IT gebied ook.”
Blik voorruit
Jesse vertelt over de plannen voor de toekomst. “Hoog op onze prioriteitenlijst staat het pensioen van Arie. Om dit goed met elkaar te kunnen regelen, moet je er al jaren van te voren mee beginnen. We denken met elkaar na over opvolging, bedrijfsoverdracht en een financieel gezonde situatie voor ons allemaal. Daarnaast brengen de komende jaren wel wat uitdagingen met zich mee. Zoals de krapte op de arbeidsmarkt, we moeten al jaren nee verkopen tegen nieuwe opdrachten en daarin zijn wij niet de enige. We steken veel energie in het behouden van onze mensen door te investeren in opleidingen en het bieden van veel doorgroeimogelijkheden. Ook moet je meer gaan automatiseren door het tekort aan technische mensen, maar je blijft toch altijd afhankelijk van de vakmensen. Deze uitdaging is ook direct een kans. Door meer automatisering wordt er ook steeds meer aangesloten op het netwerk van Storm. Een andere uitdaging is duurzaamheid. Je wordt in zekere zin als ondernemer gedwongen om hier in mee te gaan. Ik wil graag zuinig met de planeet omgaan, maar voor nu vind ik de praktische uitvoering nog wel lastig.”
Je groeit met elkaar mee
“De samenwerking met FACET gaat al tientallen jaren als vanzelf, we hebben aan een half woord genoeg en houden elkaar scherp. Daarnaast groei je met elkaar mee. Ik heb collega’s van FACET zich zien ontwikkelen van assistent tot accountant.”