De zesde generatie
Van bomen rooien, snoeien, tot aan het onderhouden van bossen: bij Boomrooierij Weijtmans ben je aan het juiste adres. De geschiedenis van dit bedrijf gaat terug tot 1779, maar in 1921 werd de basis gelegd voor de huidige onderneming. Kees Weijtmans is onderdeel van de zesde generatie van het bedrijf. In 2000 heeft hij het bedrijf overgenomen van zijn vader en in deze 24 jaar hebben er een hoop ontwikkelingen plaatsgevonden.
Eén van de grootste, maar nog steeds een familiebedrijf
Na de overname is Kees betrokken gebleven bij de uitvoering. “Ik ben nog steeds projectleider, waardoor ik actief blijf in mijn vak. Ik vind het klantcontact en het contact met de werknemers fijn. Als je iets doet wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt, dan maakt veel uren maken niet uit.”
Sinds de overname in 2000 is het bedrijf hard gegroeid. ‘Destijds waren wij met 8 werknemers, maar inmiddels zijn dit er 50, vast in dienst. Wij zijn een van de grootste in de branche, maar toch nog steeds een familiebedrijf met de normen en waarden die hierbij passen. Het is voor ons belangrijk om onze medewerkers faciliteiten te bieden om door te kunnen groeien. We investeren dan ook veel in begeleiding en scholing van nieuwe medewerkers. Ik denk dat dit ons onderscheidend maakt. De goede mensen om je heen verzamelen is een kunst en dit gaat ons goed af.”
Dienstverlening en communicatie
Boomrooierij Weijtmans verleent diensten aan zowel particulieren, als de overheid en bedrijven. Kees geeft aan dat iedere klant belangrijk is. “Wij hebben altijd al onze klanten gerespecteerd. Een klant van 75 euro is mij net zo lief als een klant van 750.000 euro. Om ons bedrijf draaiende te houden hebben wij al onze klanten nodig.” Bij het uitvoeren van projecten voor de overheid is communicatie naar de mensen in de omgeving het toverwoord, volgens Kees. “Hierbij organiseren wij boscafés om de betrokken stakeholders en de particulieren in te lichten over het proces, wat er gaat gebeuren en wat het verwachte eindresultaat is. Middels dit zelf ontwikkelde initiatief proberen wij de onrust bij de betrokkenen weg te nemen.”
De uitdagingen van duurzaamheid
Uniek, betrokken en duurzaam zijn de woorden die Kees gebruikt om Boomrooierij Weijtmans te beschrijven. “Wij proberen ons te onderscheiden in de markt. Zo heb ik zelf een unieke kraan bedacht, ontwikkelt en laten bouwen. Ook met betrekking tot de uitstootnormen willen wij voorop lopen waardoor wij bezig zijn met elektrificeren. Onze eerste elektrische mobiele kraan draait inmiddels al twee jaar en met dit soort transities proberen wij voorop te lopen in verduurzaming. Inmiddels hebben we 1500 zonnepanelen en twee powerhubs van 1600 Megawatt.” Toch brengt deze verduurzaming ook uitdagingen met zich mee. “Eind 2022 zouden wij onze eerste elektrische vrachtwagens krijgen, maar dit is helaas uitgesteld vanwege bepaalde kwaliteitseisen, wet- en regelgeving en technische struikelblokken.” Ondanks de uitdagingen van verduurzaming geeft Kees niet op. “Ik vind het leuk om te doen, ik geloof er in en ik denk ook dat deze inzet uiteindelijk wordt uitbetaald.”
Maatschappelijke betrokkenheid
Boomrooierij Weijtmans is niet alleen betrokken bij verduurzaming, maar daarnaast creëren zij ook maatschappelijke impact. “Wij verzorgen al ruim 30 jaar stageplekken voor studenten en binnen ons bedrijf zijn veel mogelijkheden om door te groeien. Verder vinden wij het belangrijk om veel lokale initiatieven te sponsoren, zoals de carnavals-, volleybal-, voetbalvereniging enzovoorts.” Daarbij is het voor Kees van belang om bewustwording te creëren voor dit beroep. “Deze bewustwording begint in het onderwijs. Wij begeleiden bijvoorbeeld bassischolen op bomenplantdagen. Het begint bij een stukje bewustwording in de opvoeding en het onderwijs waarbij het juiste verhaal wordt verteld.”
Samenwerking
De samenwerking tussen Boomrooierij Weijtmans en FACET is nog recent. “Wij hebben de overstap naar FACET gemaakt, omdat wij controleplichtig werden. De combinatie Udenhout en Capelle aan den IJssel ligt misschien niet zo voor de hand, maar een collega van ons had connecties binnen FACET en zo is een eerste kennismaking tot stand gekomen. Op basis van gevoel en de goede klik zijn we een samenwerking met elkaar aangegaan. Ondertussen zijn de regels in Europa bijgesteld, waardoor wij niet meer controleplichtig zijn. Gelukkig kunnen wij nog steeds bij FACET terecht. Ik ben tevreden over de werkwijze en de gang van zaken bij FACET, ondanks dat de samenwerking nog vrij recent is.”