Jeroen van Drogenbroek en Ben van der Kuyl, DGA’s DKJ Transport:

Als je met je transportbedrijf groeit van nul naar meer dan honderd klanten, naar acht medewerkers, een bedrijfsruimte van zo’n slordige 1500 vierkante meter en een jaarlijkse omzetstijging van 15%... Dan kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van je balans. Dat weten Jeroen van Drogenbroek en Ben van der Kuyl, DGA’s van DKJ Transport, inmiddels. ‘We groeien hard,’ beaamt Jeroen. ‘Dat is de belangrijkste reden dat we naar FACET overstapten. We willen meer controle over de onderneming hebben.’

Even terug naar het begin. Jeroen van Drogenbroek woonde ooit vijf jaar lang in Noorwegen en reed er in zijn vrachtwagen meer dan 15 jaar naar toe. Hij spreekt dus de taal, heeft er zijn contacten en kent er, letterlijk en figuurlijk, alle wegen. Dus besloot hij negen jaar geleden een eigen transportbedrijf te starten, gericht op vervoer tussen Noorwegen en Europa. Hij begint alleen, in Nieuwkoop. Met niet meer dan een bureau, een computer, twee auto’s en nul klanten. In 2014 voegt Ben van der Kuyl zich bij hem. ‘Want in je eentje ben je veel te kwetsbaar,’ aldus Jeroen. Het bedrijf verhuist naar Alblasserdam en het aantal personeelsleden neemt gestaag toe tot het huidige aantal: acht mensen op kantoor, één in de loods en één chauffeur.

Dordrecht

Het bedrijf groeit uit de welbekende jas en ze verhuizen naar Dordrecht. Daar betrekken ze een kantoor van 300 vierkante meter met aangrenzend een loods van 1200 vierkante meter. De beide mannen en hun medewerkers werken knetterhard. Veel meer dan de reguliere veertig uur. Ben: ‘Wij hebben een transportlijn vanuit Noorwegen naar alle plekken binnen Europa en weer terug. Daarnaast hebben we ook nog een aantal Europese klanten, vervoeren we voor eenAmerikaans bedrijf hoogwerkers door Europa en zijn we het depot voor een bedrijf dat trailers verhuurt. We werken veel voor de olieen gasindustrie. We vervoeren de onderdelen die op zee of op een booreiland nodig zijn. Daarnaast rijden we ook “normale” goederen. We proberen zoveel mogelijk de combinatie tussen speciale en normale goederen te maken, dan zijn we zo optimaal mogelijk geladen.’

Overzicht en balans

Al dat harde werken werpt vruchten af, want de omzet groeit jaarlijks zo’n 15%. Dan is het belangrijk om overzicht te bewaren en balans te behouden. Jeroen: ‘Ook omdat we met de huidige bezetting de klus willen klaren en nog verder willen groeien. Maar dan zullen we efficiënter moeten gaan werken.’ ‘We willen bijvoorbeeld meer met Electronic Data Interchange (EDI) gaan werken,’ aldus Ben. ‘De opdracht die een klant dan naar ons stuurt, komt automatisch in ons transportsysteem. Nu moeten we alles nog overtypen om het in ons systeem te krijgen. Daar is dus echt wel een efficiencyslag te maken. Weet je, wij zijn heel goed en handig in goederen transporteren, maar op andere gebieden hebben we ondersteuning nodig. Ieder zijn vak.’

De rol van FACET

Vanuit FACET is Arnoud Brouwer hun aanspreekpunt. ‘Ons Groei & Balans-model kan uitstekend bij DKJ Transport geïmplementeerd worden. Dat betekent concreet dat ik één keer per maand langs kom voor een gesprek, daar schuift ook een adviseur van hen bij aan. Dan nemen we de verschillende onderdelen van het Groei & Balans-model door. Om dat ook wat tastbaarder te maken, doen we dat aan de hand van een uitdraai waarop alle aandachtsgebieden vermeld staan. DKJ groeide snel, maar de stappen worden nu steeds groter. Ons doel is om ervoor te zorgen dat Jeroen en Ben straks onderaan de streep meer rendement behalen door zaken slimmer en efficiënter op te zetten. Ook moet er meer balans komen in het aantal uren dat ze werken, want dat is op de lange termijn niet vol te houden.’

Inzicht

Jeroen: ‘Onze inkomsten zijn vrij duidelijk, maar onze uitgaven liggen een stuk ingewikkelder. En vooral daar moeten we steeds afwegingen maken. Om dat goed te kunnen doen, hebben we inzicht nodig. Ik geef een voorbeeld. We hebben eigen trailers, maar we huren ook trailers in. Dat is op de korte termijn waarschijnlijk voordeliger, maar helemaal zeker weten we dat niet. Want stel dat zo’n trailer tien euro per dag duurder is… Dat lijkt niet veel. Maar als het dan om tien trailers gaat en dat een heel jaar lang… Dan praat je opeens wel over een enorm bedrag. Dat soort zaken moeten we inzichtelijk krijgen.’

Noodzaak

‘We zijn blij met de proactieve houding van Arnoud en met zijn advies,’ geeft Jeroen aan. ‘Dat verwachten we niet alleen van onze accountant, het is absolute noodzaak. Vervolgens is het natuurlijk aan ons om te bepalen wat we met zijn adviezen gaan doen. Maar ik heb liever dat iemand honderd ideeën aandraagt waarvan we er misschien vijf uitkiezen dan dat er geen ideeën zijn om uit te kiezen.’ Ben: ‘Het is belangrijk dat iemand samen met ons de vinger aan de pols houdt. Natuurlijk moeten we het uiteindelijk zelf doen, maar het is prettig als iemand je op dingen wijst waar we ons voordeel mee kunnen doen. Het maandelijkse overleg met Arnoud vinden we dus heel zinvol.’

Arnoud Brouwer
Vennoot | MKB-Adviseur

Groei & Balans bij DKJ Transport

Arnoud: ‘Een ondernemer kan vanuit drie invalshoeken naar Groei & Balans kijken: zijn bedrijf, zijn eigendom en zijn familie. Daaromheen spelen allerlei zaken en dat maken wij duidelijk aan de hand van een schema met allerlei aandachtspunten. Natuurlijk kun je als bedrijf niet alles tegelijk aanpakken, dus lopen we ze een voor een langs, voor zover ze relevant zijn.

Bij DKJ Transport speelden bijvoorbeeld zaken op personeelsgebied waarmee we konden helpen. Ook hebben ze behoefte aan goede managementinformatie, zodat ze kunnen zien hoe ze ervoor staan en meer “in control” zijn. Daarin maakten we al wat slagen. Ook internationaal spelen natuurlijk best veel zaken. Zoals bijvoorbeeld de afweging om een depot elders in Europa te openen. En in de toekomst schuiven we langzaam op richting de zaken die ze als DGA geregeld moeten hebben, zoals een testament en wat er moet gebeuren als één van hen onverwachts weg valt.

Een bedrijf moet hiervoor tijd vrij maken. Doe je dan niet, dan blijf je hangen in oude gewoontes en komt er geen verandering. Natuurlijk weet ik dat elke ondernemer moet schipperen met zijn tijd. Om toch de voortgang erin te houden, heb ik met Jeroen en Ben voor de rest van het jaar een dagdeel per maand vastgelegd. Elke keer bespreken we een element. Op basis daarvan stel ik een bespreekverslag met actiepunten op. Dat is de leidraad voor de volgende afspraak en ontstaat een continu proces. Als FACET kunnen we niet alle onderdelen invullen, maar we kunnen zaken wel bespreekbaar maken. We zitten in het hart van die cirkel. Wij helpen de ondernemer met groei en met balans. Aan de hand van ons model maken we dit voor hen zichtbaar en inzichtelijk.’