Chris van der Mark, ECP BV:

Chris van der Mark is financial controller en ‘spin in het web’ bij ECP BV, waarbij de letters ECP staan voor Extruded Cereal Products. ‘Wij ontwikkelen, produceren en leveren geëxtrudeerde halffabrikaten voor de voedselindustrie. Denk dan aan vleesvervangers, maar bijvoorbeeld ook aan de paneerlaag van kroketten, maisbollen voor de bakkersindustrie, mueslimixen of powerbars.’

Maar wat is extruderen? ‘Extruderen is in feite een techniek om vorm te geven aan een massa. Wij verzamelen grondstoffen zoals bijvoorbeeld mais, bloem, granen, peulvruchten en eiwitten. Daar maken we een emulsie van die we vervolgens verwarmen en onder druk door een mal persen. Zo’n mal kan allerlei vormen hebben: lang, kort, dik, dun, rond of vierkant. De vormpjes die we op die manier verkrijgen, koelen we weer terug en dan is ons product in principe klaar voor verdere verwerking.’

Business-to-business

Volgens Chris is ECP BV echt een business-to-business-bedrijf. ‘We leveren niet rechtstreeks aan consumenten. We ontwikkelden wel een aantal consumentenproducten, maar deze brengen wij via een van onze partners op de markt. Wij doen bij ECP niet aan massaproductie, maar we maken specifieke producten volgens de wensen van onze klanten. Onze toegevoegde waarde is vooral onze flexibiliteit en ons innovatievermogen. We werken met natuurproducten die allemaal verschillende eigenschappen bezitten. Het ontwikkelen van een nieuw product is daarom een kwestie van veel ervaring, tijd en ook vooral heel vaak uitproberen.’

Groeimarkt

Het bedrijf is nog steeds groeiende, ook omdat de afzetmarkt van ECP steeds groter wordt. ‘De vleesindustrie en de negatieve effecten die dat heeft op mens, dier en milieu, is eigenlijk niet meer van deze tijd. Het dringt tot steeds meer mensen door dat er op dat gebied iets moet gebeuren. Dus groeit het aanbod vleesvervangers en dat vergroot onze afzetmarkt.

Geen concessies

Bij ons werken inmiddels 30 medewerkers. Net als bij veel andere bedrijven is het lastig om aan goed personeel te komen. We maken gebruik van uitzend- en werving & selectiebureaus. Maar ja, Helmond ligt niet ver van Eindhoven en velen kiezen dan toch bijvoorbeeld voor DAF Trucks of Philips. Het is moeilijk om te concurreren met dat soort grote namen. Daarbij vinden we ook dat mensen bij onze organisatie moeten passen. Natuurlijk qua niveau, maar ze moeten ook gemotiveerd zijn. We leiden onze mensen zelf op en dat traject neemt gemiddeld zo’n 1 à 2 jaar in beslag. Er zijn zoveel zaken waarbij we tijdens het extruderen rekening moeten houden, het kost tijd om zo’n proces te leren doorgronden.

Ontwikkelingen in de markt

Natuurlijk zijn we als bedrijf ook continu bezig om onszelf te verbeteren en spelen we in op ontwikkelingen in de markt. We zien de Brexit op ons af komen en onze Engelse klanten worden toch wel wat nerveus. Straks krijgen we bij de grens weer met allerlei formaliteiten en logistieke problemen te maken, maar hoe dat precies gaat worden, is nu nog niet duidelijk. Ook weten we nog niet wat de pond gaat doen of in welke valuta we richting onze Engelse klanten moeten gaan factureren. Maar de Brexit biedt misschien ook mogelijkheden om binnen Europa zaken te doen met bedrijven die voorheen klant waren van onze Engelse concurrenten. Daarnaast zijn we momenteel erg actief op het gebied van productontwikkeling en proberen we onze productielijn nog efficiënter te maken. Om dat te kunnen doen, houden we de stand van de techniek op ons vakgebied scherp in de gaten. Kortom, er speelt van alles en dat maakt het allemaal nog uitdagender.’

Over FACET

Compleet

Naarmate ons bedrijf groeide, ontstonden er ook meer vragen op onder andere fiscaal en juridisch gebied. We zochten een accountant die daarop kon inspelen. Ik ontmoette Rilana van den Broek (assistent accountant bij FACET)  tijdens een bijeenkomst en dat klikte meteen. Na een gesprek met haar en directeur Wim de Jong namen we vorig jaar eigenlijk meteen het besluit om de overstap naar FACET te maken. We nemen alle diensten bij hen af, dus de salarisadministratie, alle fiscale zaken en de controle van de jaarrekening. Kortom, het hele pakket. Hun dienstverlening is wat mij betreft helemaal compleet. Ik heb nu eenmaal liever met een partij te maken. Dat is voor mij makkelijker schakelen en het houdt de snelheid er ook in.

Afstand

Ons bedrijf is gevestigd in Helmond, dus vanuit FACET bekeken is dat niet echt naast de deur. Toch vormt die afstand geen belemmering voor de contacten die we met de mensen van FACET hebben. Tegenwoordig gaan veel zaken via de digitale snelweg en we hebben regelmatig telefonisch overleg. Daarnaast komen Rilana en Wim minstens één keer per jaar bij ons op bezoek.

Toegevoegde waarde

De belangrijkste toegevoegde waarde van FACET? De korte lijnen, hun kennis en ervaring, maar ook de snelheid en flexibiliteit waarmee ze zaken afhandelen. De mensen waarmee ik te maken heb, zijn allemaal correct en prettig in de omgang. Niets is hen te veel. Het is gewoon precies zoals je als klant behandeld wilt worden.’

Rilana van den Broek-Zeegers
Assistent Accountant