Flügel
Toch is Flügel tot nu toe het meest succesvolle merk. ‘Naast Nederland krijgen we ook in het buitenland steeds meer voet aan de grond, onder meer in Scandinavië en voornamelijk Denemarken. Daarnaast zijn we druk bezig om het drankje op de markt te brengen in Duitsland en zijn we in gesprek met potentiele partners in Bali en Japan. Ook zijn we momenteel de Chinese markt aan het verkennen. Voor veel andere drankjes zijn in het buitenland substituten te vinden, maar dat geldt niet voor Flügel. Flügel is gewoon uniek, als drankje, maar zeker ook als beleving. We bouwden heel lang aan dit merk. Maar een merk bouwen gaat echt stap voor stap, zeker in het buitenland is dat lastig. Bovendien bewandelen wij ook nog eens de moeilijkste weg door een merk via de horeca groot te willen maken. We beginnen met een paar zaken, daar zetten we de beleving neer, de flesjes, vlaggenlijnen, de eend, de emmers en het vuurwerk. En als het dan aanslaat, wordt het merk Flügel steeds meer een begrip.’
Politiek en wetgeving
Natuurlijk zijn er ook allerlei ontwikkelingen van buitenaf die invloed hebben op het reilen en zeilen van het bedrijf. ‘Naast de economische ontwikkelingen moeten wij ook altijd rekening houden met de politiek en de steeds veranderende wetgeving. Het verhogen van de leeftijdsgrens voor het kopen en in het openbaar nuttigen van alcoholische dranken van 16 naar 18 had een grote impact op de horeca en dus ook op ons. Wij zagen dat in de crisistijd de grote merken hun buitendienst saneerden, maar dat deden wij juist niet. Ook om de ondernemers te blijven ondersteunen en ervoor te zorgen dat we samen geld konden blijven verdienen. Want als gevolg van de crisis en het verhogen van die leeftijdsgrens, bleven veel horecazaken leeg. Wij bleven hen bezoeken en zorgden er bijvoorbeeld voor dat ze met een korting een DJ of een artiest konden inhuren. Ook verzorgden we de aankleding van de zaak. Er gebeurde wat en daar kwam publiek op af. Zo wisten we goodwill bij de ondernemers te kweken. In ruil daarvoor wilden zij wel onze producten promoten. Omdat we toen achter de ondernemers bleven staan, wordt het ons nu in betere tijden ook gegund.’
Buitenland
Expansie naar het buitenland en schaalvergroting realiseren, is absoluut de missie van FLS. Remco: ‘Het is lastig om een merk in het buitenland op te bouwen. Het is heel prettig als je lokaal mensen kent die weten hoe de wetgeving in elkaar steekt en hoe we het qua logistiek en verkoop moeten opbouwen. Elk land heeft nu eenmaal eigen wet- en regelgeving, maar ook cultuur speelt een belangrijke rol. We hopen dat we daarbij gebruik kunnen maken van het internationale netwerk van FACET.’