Eerlijk, lekker en goed
Even terug naar het begin, naar 2007, de start van Foodelicious. ‘Mijn vrouw en ik wilden eerlijke, lekkere en goede producten gaan verkopen. Die drie eigenschappen stonden bovenaan ons lijstje. Dus geen framboosazijn met suiker, kleurstof en 1% aroma, maar azijn zonder suiker en conserveringsmiddelen en met 78% echte framboos. En mangoazijn met echte mango of pesto die bestaat uit basilicum, olijfolie en pecorino-kaas in plaats van peterselie, zonnebloemolie en Rotterdamse oude kaas.’
Assortiment
Het assortiment van Foodelicious is breed. ‘Wij importeren producten die langer houdbaar zijn, zoals pastasauzen, olijfolie, truffelproducten, azijn en chocolade. In Nederland vonden we niet de juiste producten, dus besloten we om zelf producten uit het buitenland te halen.’ Dus reizen Herman en Jaime regelmatig af naar Zuid-Europa om daar de lokale producenten te bezoeken. ‘We halen onze producten onder meer uit Portugal, Spanje, Italië en Griekenland, maar ook uit Frankrijk, België, Engeland, Oostenrijk en Litouwen. We hebben een directe lijn met onze producenten en zijn de baas over ons eigen assortiment. Wij verkopen pure producten, tegen een goede prijs en in de juiste verpakking. Als die drie kloppen, dan is het voor ons perfect. Klopt een van die onderdelen niet, dan passen we het aan. Zo zoek ik nu bijvoorbeeld naar een oplossing om het plastic dat we in onze pakketten gebruiken, te vervangen door verpakkingsmateriaal dat biologisch afbreekbaar is.’
Groothandel
Afgelopen jaren breidde Foodelicious uit met een online shop en een groothandel. ‘Qua ondernemen was één winkel te weinig voor mij. Onze groothandel beslaat inmiddels zo’n 80% van het bedrijf. Onze klanten zijn de delicatessenwinkels uit de gehele Benelux, de betere restaurants en cateringbedrijven. Die groothandel was vanaf de eerste dag een succes. Wij kopen inmiddels voor 400 van de ongeveer 650 winkels in Nederland, dus de markt begint verzadigd te raken. Onze volgende stap is om ons marktaandeel in België te vergroten. Best een lastige markt, want Belgen vinden ons Hollanders maar eigenwijs en direct. We moeten dus een manier vinden om een brug te slaan tussen de Belgische consumenten, onze producten en de Belgische winkeliers. Daarnaast zijn we zijn bezig met de introductie van een tweede merk waarmee we een grotere markt kunnen aanboren.’
Eigen rol
Rustig groeien, dat is voor nu het streven van Herman. ‘Om dat te realiseren, moest ik mijn rol binnen het bedrijf aanpassen. Omdat ik van alles en nog wat deed, hield ik me niet bezig met de dingen die ik moest doen. Inmiddels heb ik geen dagelijkse taak meer in het bedrijf en dat werpt zijn vruchten af. Ik verzamelde een goed team om me heen en kan me nu op andere zaken focussen. Dat klinkt natuurlijk heel logisch, maar in een relatief klein bedrijf ben je als baas snel geneigd om alles zelf te doen. Dat bleek mijn grootste valkuil te zijn want daardoor hield ik de groei van het bedrijf tegen. Diep in mijn hart wist ik dat wel, maar ik kon het op dat moment niet veranderen. Veel van mijn taken waren gewoon niet groot genoeg om te delegeren. Nu is dat wel zo en delegeer ik steeds meer. Achteraf bezien had ik dat misschien eerder moeten doen.’
Ja of nee
Wat ik zo leuk vind aan ondernemen? Dat andere mensen blij zijn met wat ik bedacht heb. Het gaat mij niet om de euro’s, maar om de waardering. Dat die azijn dus echt lekker is, dat ons team goed functioneert, dat de kerstpakketten gewaardeerd worden… Kortom: dat het spel werkt. En dat ik bezig ben met iets waar ik enorm van hou. Al ben ik daar natuurlijk wel zelf bij en dat geldt in mijn ogen voor iedereen. Iedereen kan elke dag keuzes maken. En dan zeg je daar “ja” of “nee” op en niet “ja maar”, want dat is in mijn ogen geen antwoord. Dus vind je je werk niet leuk? Zeg dan je baan op en ga iets doen waar je wel blij van wordt. Dit bedrijf is de reden dat ik ’s morgens om vijf uur vrolijk uit mijn bed stap. Ik heb het hier elke dag naar mijn zin en dat geldt hoop ik ook voor onze medewerkers. We proberen in elk geval voor een positieve workflow te zorgen. Want het bedrijf is ons personeel. We kunnen nog zoveel mooie en lekkere spullen in de winkel uitstallen, als het team van mensen niet functioneert, dan werkt het niet.’
Word wakker!
Aan het einde van ons gesprek wil Herman nog het volgende meegeven. ‘Om me heen zie ik veel ondernemers die geen ondernemer zijn, maar “bedrijfje spelen”. Tegen hen zou ik willen zeggen: Word wakker! Maak keuzes, stel een plan op en doe wat je moet doen om dat doel te halen. Ga niet mee in de flow van “bezig en druk zijn” want dat is precies wat je als ondernemer niet moet doen. Stel jezelf een doel dat misschien niet haalbaar is, maar plaats een paal in de grond aan de horizon, werk daar wel naar toe en stel halverwege je doel bij, uiteraard nog verder aan de horizon. Het doel haal je dus nooit, maar dat houdt je scherp’