Lucas Petit, directeur-eigenaar Hoscom:

en de locatie van het Delta Hotel in Vlaardingen is die omweg absoluut waard. Gebouwd na de oorlog met Marshallhulp, gelegen half in de Nieuwe Waterweg waar de container- en vrachtschepen van en naar Rotterdam af en aan varen. Vanuit het restaurant van het Delta Hotel heb je zo een prachtig uitzicht op al die immense schepen en de installaties van onder meer de petrochemische industrie die aan de overkant van het water liggen. Bedrijvigheid volop, 24/7. ‘Ga maar met je rug naar het raam zitten, anders word je zo afgeleid,’ is het advies van Lucas Petit.

Ook in het Delta Hotel heerst 24/7 bedrijvigheid. Op de vraag wat Hoscom is en doet, gaat Lucas Petit, directeur-eigenaar, er eens goed voor zitten. ‘Hoscom is de holding waarin vijf hotels zijn ondergebracht. Het Delta Hotel in Vlaardingen, Badhotel Rockanje, Landgoed De Holtweijde in Lattrop, Grand Hotel Opduin in De Koog op Texel en Hotel Post-Plaza in Leeuwarden. Ieder hotel heeft zijn eigen uitstraling. Daar kiezen we bewust voor. Wij ontwikkelen en exploiteren onze hotels voor de lange termijn. Ze moeten passen in de omgeving en zijn daarom ook uniek, het zijn geen radertjes in een groot geheel. Elk van de vijf hotels staat onder leiding van een zelfstandige directie. Wij zijn namelijk van mening dat de organisatie juist door die individualiteit sterker wordt. Samen met Niek Rietveld, de financieel directeur van Hoscom, ondersteun ik de hoteliers bij het ondernemen. Dat werkt prima, onze organisatie is plat, mijn laptop en mijn mobiel vormen het kantoor.’

Vooruitstrevend en gedreven

Alles zoveel mogelijk zelf door de hotels laten bepalen en uitvoeren. Dat geldt alleen niet voor de administratie en de automatisering. Lucas Petit: ‘De automatisering en alles wat met onze financiële ruggengraat te maken heeft, gebeurt centraal. FACET is sinds een jaar onze accountant en adviseur en ook voor de automatisering schakelen we een externe partij in. We hebben bewust voor een middelgroot accountantskantoor gekozen. FACET toonde zich tijdens de pitch vooruitstrevend en gedreven om waarde toe te voegen aan het controleproces. Veel accountantskantoren zijn hierin nog steeds conservatief. Ook de realtime controle waar FACET op een gegeven moment op over gaat, sprak ons erg aan. En wat die toegevoegde waarde betreft: in de afgelopen periode analyseerde Cor van Marle het schoonmaakproces van de kamers van alle vijf de hotels via process mining. Dat gaf een verrassend beeld en daar gaan we zeker nog verder actie op ondernemen.’

Cor van Marle
Vennoot | Directie | IT-Auditor

Kansen zien en pakken

Lucas vertelde het al, elk hotel heeft een eigen identiteit, gericht op de omgeving waar het zich bevindt. Is het dan mogelijk om voor al die verschillende locaties de kansen te blijven zien en ook te pakken? Lucas Petit: ‘Als ondernemer zie je de hele dag kansen en dan is het de kunst om de juiste kansen te grijpen en niet alles beet te pakken. Ieder hotel heeft zijn eigen visie. Dat kan ook niet anders, de locatie, de cultuur of het team is in Twente heel anders dan bijvoorbeeld in Vlaardingen. Dus stuur ik op vijf visies tegelijk. Wat hebben ze in Rockanje of in Leeuwarden nodig om hun visie waar te maken? De hotelier/ondernemer ter plekke moet die kansen grijpen. Daarbij helpen we elkaar en doen we bij elkaar inspiratie op. De hotellerie is een lastige markt, hij is volatiel, gevoelig. Iedereen heeft onmiddellijk een mening over onze dienstverlening. Heeft de receptioniste bijvoorbeeld geen goede dag, dan zien we dat direct terug in de beoordelingen op internet. Dat is heel anders dan wanneer je bijvoorbeeld hijskranen verkoopt. We moeten 24/7 bij de les blijven en dat vergt veel van onze mensen. Ons vak bestaat uit ontzettend veel details. Hoe wordt de telefoon aangenomen, is de website gebruiksvriendelijk, is er onder het bed gestofzuigd, hoe smaakt het koekje bij de cappuccino, om er maar een paar te noemen. Negentig procent van die details is in ons vak business as usual. Het gaat om die 10%. Daarmee onderscheid je je van je collega’s.’

Inspelen op actualiteit

‘Wij doen dat onder meer door in te spelen op de actualiteit. Dit was het jaar van de Volvo Ocean Race. Dat sloot perfect aan op het thema van het Delta Hotel: “Ode aan de oceaanzeiler”. We hebben alle ruimtes van het hotel hierop ingericht. Overal hangen nu grote foto’s, de kleding van het personeel is erop aangepast, er staan op diverse plekken banners, etc. Onze gasten vinden dat leuk, dat merken we aan de reacties. Dit soort plannen bedenken, uitvoeren en zo een bruisende plek creëren waar onze medewerkers en onze gasten samenkomen, vind ik een van de leukste dingen om te doen. Als ik dan bij een van de hotels binnenloop en het zit vol, de bediening loopt op rolletjes en het keukenpersoneel staat fluitend te werken, dan word ik heel blij.’

Assertiever

In de vijf hotels werken 495 mensen en de gemiddelde leeftijd is 33 jaar. ‘Medewerkers blijven gelukkig lange tijd aan onze hotels verbonden. Wij streven daarbij naar een mix van “jong” en “oud”. Zo zijn er personeelsleden die met pensioen waren gegaan, weer in dienst gekomen. Ervaring is namelijk ook belangrijk. Aandachtspunt is de steeds schaarser wordende arbeidsmarkt. We merken dat bijvoorbeeld de zorgmarkt in onze vijver vist. Dat komt omdat mensen die bij ons werken relatief goed zijn opgeleid. Ze zijn flexibel, communicatief en het zijn teamplayers. Het is dus belangrijk om ze te behouden. Dat doen we door netwerken te bouwen, er alert op te zijn dat de onderlinge communicatie goed verloopt en zelfstandigheid te stimuleren. Jonge mensen worden steeds assertiever en zijn selectiever in waar zij willen werken. Geld is niet het belangrijkste. Ze willen natuurlijk wel goed verdienen, maar willen werken bij een professionele en serieuze werkgever waar het goed geregeld is. Dus niet 50 uur werken en voor 38 uur worden betaald. En terecht! Wij willen onze medewerkers blijven boeien en zoveel mogelijk laten mee-ondernemen. Inzicht in de cijfers moet dan ook gegeven worden en dat krijgt iedereen.’

Werkgeluk

Met een gemiddelde bezettingsgraad van bijna 80% heeft Lucas Petit niet te klagen, toch? ‘Ik zou inderdaad gelukkig moeten worden van een vol hotel, en dat word ik ook. Maar het meest gelukkig word ik van een uitstekend functionerend team. De rest komt dan vanzelf wel. Sfeer, uitstraling, hoe de gasten het beleven. Ongeveer 40% van ons klantenbestand komt regelmatig terug en dat is ook een mooi signaal. Daarom is persoonlijk gastheerschap belangrijk. Natuurlijk kunnen we van alles automatiseren, ook in de benadering richting onze gasten. Maar ik geloof daar toch niet helemaal in. Mensen voelen of de mail op basis van het algoritme wordt verzonden, of dat wij dat persoonlijk hebben bedacht. Dus kiezen wij voor de persoonlijke benadering. En dat werkt nog steeds het beste.’