2024 is een jaar vol veranderingen

Het heeft even geduurd maar na de verkiezingen van november 2023 is het nieuwe kabinet-Schoof beëdigd op 2 juli 2024. In 2024 hebben er genoeg ontwikkelingen plaatsgevonden.

Voor nu hebben wij de belangrijkste wijzigingen op het gebied van fiscaliteit voor jou overzichtelijk opgesteld, zodat je precies weet waar jij aan toe bent.

Podcast aankondiging:

Wil jij weten wat de wijzigingen in het Belastingplan 2025 precies betekenen voor jou en je onderneming? Luister dan naar de speciale Prinsjesdag editie van FACET de Podcast vanaf aankomende donderdag, 19 september, om 15:00 uur!

Informatie afkomstig van de rijksoverheid

Autobelastingen

12-9-2024 Bekijk hier de diverse veranderingen op het gebied van autobelastingen

Korting motorrijtuigenbelasting (mrb) emissievrije auto’s tot en met 2029

Het kabinet stelt voor om emissievrije personenauto’s tot en met 2029 korting te geven op de mrb (wegenbelasting). De korting geldt voor nieuwe en tweedehands emissievrije auto’s. Vanaf 2030 vervalt de korting.

De overheid wil dat zoveel mogelijk auto’s op benzine en diesel vervangen worden door emissievrije auto’s. Dit zijn auto’s die minder broeikasgassen, stikstof of fijnstof uitstoten. Zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Deze auto’s zijn door de accu wel zwaarder. De mrb is onder andere gebaseerd op het gewicht van de auto. De korting compenseert het extra gewicht van een emissievrije auto. En daardoor blijft het aantrekkelijk om in een emissievrije auto te rijden.

Percentage korting op mrb voor emissievrije auto’s

Jaar

Tariefkorting emissievrije personenauto’s

2026

25%

2027

25%

2028

25%

2029

25%

2030

0%

 

Bpm voor plug-in hybride personenauto’s hetzelfde berekenen als voor andere personenauto’s

Het kabinet stelt voor om vanaf 1 januari 2025 het aparte tarief van de aanschafbelasting (bpm) voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV’s) af te schaffen. De prijs per gram CO2-uitstoot per kilometer gaat daardoor omlaag. Die wordt dan hetzelfde als voor andere personenauto’s.

Of de bpm voor een PHEV dan verandert of gelijk blijft, hangt af van het model hybride dat iemand koopt of importeert.

Hogere kosten bij kopen van plug-in hybride personenauto voorkomen

Met deze maatregel wil het kabinet voorkomen dat de bpm voor nieuwe PHEV’s hoger wordt dan voor andere personenauto’s door een nieuwe Europese rekenmethode. De hoogte van de bpm hangt onder andere af van de CO2-uitstoot van een auto.

De Europese Unie gaat vanaf 1 januari 2025 de uitstoot van nieuwe PHEV’s anders meten. Voor deze nieuwe PHEV’s geldt dan een hogere CO2-uitstootwaarde. In 2027 wordt de berekening nog strenger en stijgt de CO2-uitstootwaarde opnieuw. Daarmee sluit de CO2-uitstootwaarde uiteindelijk goed aan bij de CO2-uitstoot in de praktijk.

Voor PHEV’s die nu al rondrijden en vanaf 2025 in Nederland worden geïmporteerd, blijft de oude CO2-waarde gelden.

Berekenen van bpm makkelijker maken

De maatregel die het kabinet voorstelt, maakt het belastingstelstel makkelijker. De berekening van de bpm is dan voor alle nieuwe personenauto’s hetzelfde, met dezelfde prijs per gram CO2 per kilometer.

Meer weten over de belangrijkste wijzigingen

Wil jij weten wat de wijzigingen in het belastingplan precies betekenen voor jou en je onderneming? Luister dan naar de speciale Prinsjesdag editie van FACET de Podcast vanaf aankomende donderdag, 19 september, om 15:00 uur!

Guido Lenstra

Algemeen directeur | Belastingadviseur