Ron en Michel de Kok:

Aan de Bergweg 234 in Rotterdam huist één van de acht KFC-restaurants van Ron en Michel de Kok. Op hun kantoor op de bovenste etage van dit pand praten we, in aanwezigheid van Agnes Veen van FACET, met de beide broers over het verleden, het heden en de toekomst. Samen bouwden ze de franchiseketen in het Rotterdamse uit van twee naar acht vestigingen en werd KFC een begrip in Rotterdam. De taakverdeling tussen de beide mannen is duidelijk: Ron houdt zich met de financiële en Michel met de operationele kant van het bedrijf bezig.

Het verleden

Ron: ‘Onze ouders waren in 1972 de eersten die op het Europese vasteland het merk KFC introduceerden. De vestiging op de Bergweg was hun eerste KFC-restaurant en daar zitten we nog steeds. Ook wij stonden van jongs af aan in het restaurant. In 1980 kwamen we fulltime bij onze ouders in het bedrijf. Onze vader overleed onverwachts in 1997. Op dat moment hadden we twee KFC-restaurants in Rotterdam, deze aan de Bergweg en een vestiging op de West-Kruiskade. Wij stonden toen voor de keuze: stoppen of doorgaan? We kozen voor het laatste, kochten mijn moeder uit en startten vanuit een nieuwe structuur.’ Michel: ‘We knapten de twee bestaande zaken op en in de tussentijd werden ons nieuwe locaties aangeboden. Vanaf 1998 openden we bijna elke twee jaar een nieuwe vestiging of verbouwden we een van de bestaande filialen. Het bedrijf bracht ons succes, al was het soms ook moeilijk. Zo had de vestiging in Barendrecht een valse start. Kort na de opening in 2005 brak de vogelgriep uit. We hadden flink geïnvesteerd en als je dan een half jaar lang op de helft van je geprognotiseerde omzet zit, dan loopt het snel van je af.’

Het heden

Ron: ‘Barendrecht is nu, samen met de vestiging naast Pathé De Kuip, één van de best lopende filialen. De aanloop naar de binnenstad is veel minder omdat steeds meer winkels daar hun deuren sluiten. In 2014 openden we ons achtste filiaal, in het Alexandrium. We hadden nooit verwacht daar terecht te komen, maar de gelegenheid deed zich voor. In zo’n situatie kijk ik samen met FACET naar de investeringsbegroting en regel ik de financiën. Michel is verantwoordelijk voor het hele bouwkundige traject en het personeel.’ Michel: ‘Aan het openen van een nieuwe vestiging gaat zeker driekwart jaar voorbereiding vooraf. Tegen de tijd dat de openingsdatum in zicht komt, heb ik vaak slapeloze nachten.’ Ron: ‘Het is altijd spannend, zo’n nieuwe zaak. We hebben binnen het KFC-concept gelukkig wel voldoende vrijheid om ons eigen stempel te drukken op de restaurants, al ontkomen we er niet aan om steeds meer richting het onesystem van de KFC Company te gaan.’ Michel: ‘Dat geldt niet alleen voor systemen en procedures van KFC, maar ook voor onze  medewerkers. Zij worden vanuit KFC gecertificeerd en moeten landelijke trainingen doorlopen. Ze worden steeds slimmer, daar sturen we ook op. Want hoe je het ook wendt of keert, het begint bij de jongens en meisjes die het operationele werk doen.

Ron en ik zijn zelf niet meer dagelijks met kip bereiden bezig, maar met mensen, met delegeren, aansturen en problemen oplossen.’ Ron: ‘Niet alleen de mensen, maar ook de systemen worden steeds slimmer. Toen mijn ouders met KFC begonnen, waren ze klant bij Karreman en Ouwerkerk, een van de voorgangers van FACET. Ons contact gaat dus al heel ver terug. Sindsdien is er veel veranderd. Vroeger deden we alle administratie op papier. Eerlijk gezegd bracht ik tot halverwege 2015 elke maand mijn ordner met facturen en bankafschriften bij FACET en boekten zij alles totdat Agnes tegen me zei: “We gaan digitaal”. Ik stond daar eerlijk gezegd niet zo voor open. Ik vind het nu eenmaal prettig om facturen te zien en te voelen. Op advies van FACET brachten we onze administratie in Yukiworks.nl onder en Agnes richtte alles voor ons in. Vanaf het vierde kwartaal van 2015 ging ik zelf, ondersteund door Agnes met Yukiworks.nl aan de slag. En ik vond het eigenlijk al heel snel leuk! Vroeger waren we een paar dagen per week bezig met de administratie, nu ben ik met een half uurtje per dag klaar. We gaan nog investeren in een nieuw kassasysteem dat we aan Yukiworks.nl koppelen, dan hoef ik ook geen kasboek meer bij te houden. Ik weet dat we met Yukiworks.nl ook onze vestigingen met elkaar kunnen vergelijken, maar ik vind het de taak van FACET om de cijfers voor ons te analyseren. Wij zijn goed in wat wij doen, laat de mensen van FACET de dingen doen waar zij goed in zijn.’

Agnes Veen-Siegersma
Assistent Accountant

De toekomst

Michel: ‘Natuurlijk staan we stil bij de vraag: hoe lang willen we het op deze manier blijven doen? Gaan we consolideren of gaan we afbouwen? Stel, dat er een nieuwe uitdaging komt, stappen we er dan toch weer in? Ron: ‘We schreven een vijfjarenplan dat loopt tot 2020. We hebben geen opvolgers, onze kinderen gaan het niet van ons overnemen. We moeten over ons pensioen nadenken. Maar ja, KFC zit wel in ons bloed…. Stel dat we over een jaar of twee verliefd worden op een nieuwe locatie?’ Michel: ‘Negen winkels en ruim 240 personeelsleden is een hele verantwoordelijkheid. Van die druk willen we wel af, maar misschien kunnen we op een andere manier bij KFC betrokken blijven. Nu zijn we in elk geval nog volop bezig met de bouw van een nieuw pand voor onze vestiging in Barendrecht.’

Over KFC

In Nederland heeft KFC momenteel 50 vestigingen, 30 daarvan kennen een franchiseformule, de andere vestigingen zijn eigendom van de KFC Company. Het merk groeit gemiddeld met 5 à 6 vestigingen per jaar.