Restaurant
de Kas

Een restaurant met een verhaal

In het lommerrijke Amsterdamse Park Frankendael ligt Restaurant De Kas. De naam zegt het in feite al: bezoekers lunchen en dineren hier tussen de glazen wanden van de kas met zicht op allerhande gewassen die hier gekweekt worden. Een unieke locatie en een filosofie gericht op duurzaamheid. ‘Met onze gerechten vertellen we het verhaal van onze tuin in Amsterdam,’ aldus mede-eigenaar Jos Timmer. ‘Ons menu baseren we op wat op dat moment groeit en het allerlekkerste smaakt. Onze producten oogsten we in de ochtend en verwerken we nog dezelfde dag tot smaakvolle gerechten. Supervers en super lokaal. Bij ons bepaalt de tuin wat we aan onze gasten serveren waarbij we steeds streven om verspilling tot een minimum te beperken.

"In de tuinen en kassen van De Kas worden zo’n 300 verschillende soorten groenten, fruit, eetbare bloemen en kruiden gekweekt. Naast de tuinen en kassen rondom het restaurant, heeft De Kas nog een extra hectare grond in de Beemster." 

Wim de Beer en Jos Timmer zijn beiden sinds 2018 eigenaar van De Kas, al kennen zij elkaar al langer. Hiervoor werkten ze namelijk samen als chef bij het Amsterdamse sterrenrestaurant Rijks. ‘De Kas is een groot bedrijf. Dagelijks ontvangen we zo’n 300 gasten en we hebben 60 à 65 medewerkers. Dan is het fijn om met elkaar over zaken te kunnen overleggen en bepaalde taken te verdelen. Zo houdt Wim zich wat meer bezig met het pand en het onderhoud en richt Jos zich wat meer op de menukaarten en de gerechten. Dat is eigenlijk heel natuurlijk zo gegroeid, we doen waar we ieder het beste in zijn.’ 

Eigen draai 

Toen Jos en Wim het restaurant overnamen, stonden de kernwaarden biologisch en duurzaam al hoog bij De Kas in het vaandel. ‘Wij gaven er natuurlijk wel onze eigen draai aan. We focusten ons nog meer op het nóg duurzamer worden binnen alle facetten van ons bedrijf. Zo stapten we bijvoorbeeld van shared dining over naar elke dag een vast menu.’ Groenten staan bij De Kas altijd centraal. ‘Vis en vlees staan alleen op het menu als dat daadwerkelijk iets aan het gerecht toevoegt. We kopen vlees in bij duurzame boerderijen uit de omgeving en we halen onze vis uit de Noordzee, waarbij we zorgen dat we het broedseizoen niet verstoren. En ook de wijn, bier en sappen die we serveren, zijn afkomstig van lokale leveranciers met een biologische inslag.’ 

Groene Michelinster 

Restaurant De Kas overleefde de coronacrisis. ‘De horeca had het heel zwaar en het was een periode waar ik niet graag aan terug denk. Omdat we onze groenten niet wilden vernietigen, verkochten we de geoogste groenten in een winkeltje in ons restaurant en leverden we groentepakketten aan huis. Maar de inkomsten daarvan waren slechts een druppel op een gloeiende plaat, bij lange na niet voldoende om alle kosten te dekken. Ons doel was in die tijd om alle vaste personeelsleden binnenboord te houden. Dat is gelukt, maar dat betekende wel dat we zware financiële offers moesten brengen. In 2021 konden we gelukkig weer beperkt open. In dat jaar ontvingen we de groene Michelinster. Die werd dat jaar voor het eerst uitgereikt aan restaurants die zich onderscheiden door een toekomstgerichte focus op duurzaamheid. Wij kregen deze ster, omdat we al zo lang een voorloper zijn met het serveren van groenten uit eigen tuin. Daar zijn we natuurlijk wel enorm trots op!’ 

Arbeidsmarkt 

De krapte op de arbeidsmarkt is volgens Jos de volgende crisis die zich in de horecasector aandient. ‘Gelukkig lukt het ons tot nu toe goed om onze bezetting op peil te houden, ook omdat we niemand hebben ontslagen in coronatijd. Wij zijn een restaurant met een duidelijk verhaal en we zitten op een bijzondere plek in de stad. Veel mensen zijn op zoek naar een plek om te werken die in het verlengde ligt van hun identiteit. Wij trekken mensen aan die onze filosofie ondersteunen. Daarnaast is het natuurlijk enorm belangrijk om een prettige werksfeer te creëren. Dat doen we door buiten het werk om leuke dingen te organiseren en cursussen aan te bieden. Maar het is vooral belangrijk om elke dag met elkaar de klus te klaren en het gevoel te krijgen dat we het met zijn allen doen. Want het gaat niet om mij of om jou, het gaat om het restaurant en om onze gasten een zo leuk mogelijke avond te bezorgen.’ 

Lol en plezier 

De Kas is succesvol en trekt elke dag veel bezoekers, zowel voor de lunch als voor het diner. Heeft Jos een advies voor collega horecaondernemers? ‘Oh, dat vind ik lastig, want wie ben ik, vraag ik me dan af. Maar als het om eten of om koken gaat, dan is mijn advies: Kook gerechten waar je zelf lol en plezier in hebt. Serveer eten en wijn waar je zelf ook blij van zou worden als je een avond uit gaat. Maar ook: Ga met iedereen om op een manier waarop je wil dat ze met jou omgaan en ga niet naast je schoenen lopen, omdat je denkt dat je het beter weet….’.

De relatie met FACET

Een restaurant in Amsterdam-Oost en een accountant uit Capelle aan den IJssel, randje Rotterdam. Hoe verhoudt dat zich? 

Jos: ‘Het klinkt inderdaad niet zo voor de hand liggend, maar FACET werd ons door iemand aanbevolen en na een eerste kennismaking bleek er direct een klik te zijn. 

We hebben een leuke en professionele band met hen. De samenwerking met Cees-Jan Kwakernaak en Caroline Gelderblom verloopt tot nu toe uitstekend. Ze komen hier regelmatig op bezoek, soms ook om een hapje te eten. En als er vragen zijn, zijn de lijnen kort.’ 

Meer weten over onze diensten

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Of heb je meer vragen over onze Accountancy dienstverlening? Neem dan contact met ons op, wij gaan het gesprek graag met je aan!

Neem contact met ons op via de contactpagina
Of direct met Thomas Boeren

Caroline Gelderblom

Accountant | Relatiebeheerder