‘De andere accountant’

Het beroep en de rol van de accountant staat maatschappelijk ter discussie. Er is kritiek op de kwaliteit: doet de accountant wat het volgens de samenleving moet doen? Ook is er nog steeds (of inmiddels weer) discussie over de onafhankelijkheid (controle en advies door dezelfde accountant). Daarnaast verandert de wereld snel. Beschikbaarheid van data in alle organisaties heeft een vlucht genomen. Bij bedrijven wordt alles aan alles gekoppeld, datastromen in organisaties zijn schier oneindig. Dat levert steeds rijkere management informatie op, real time. Toch geeft de accountant maar eens per jaar een controle verklaring of jaarrekening. Terwijl de informatie om de maatschappelijke taak van de accountant te kunnen uitvoeren, 24/7 jaarrond beschikbaar is. Dat vraagt om een andere accountant. Een accountant die zelf met data en tooling overweg kan. Maar ook om een andere controle aanpak, niet meer gericht op een of twee momenten per jaar, maar ook jaarrond controle en monitoring. Het gaat om twee zaken die in deze discussie een plek kregen:

  • De samenloop van controle en advies
  • Standpunt: Wat is de invloed als de accountant IT georiënteerd zou zijn

Wat vinden ondernemers? Hoe zien zij de rol van de accountant en hoe die zich moet ontwikkelen? Hoe wordt gedacht over de verwachtingen van de overheid van de accountant? Hoe past dat bij de ontwikkeling naar continuous monitoring, de jaarcontrole?

Tijdens onze discussie gingen we van groot naar klein. We begonnen op macro niveau, spraken vervolgens over de ontwikkelingen in de sector en het vak en tot slot gingen we naar de persoon van accountant.

Deelnemers

Cor van Marle

Heeft veel vertrouwen in de nieuwe rol die een accountant voor de klant moet hebben. En vertelt graag meer over de transparante Audit 3.0 aanpak van FACET.

 

FACET IT waakt over uw processen

Binnen uw onderneming worden de financiële en administratieve gegevens steeds vaker geautomatiseerd vastgelegd, verwerkt en uitgewisseld. Dat bespaart tijd en kosten. Maar hoe betrouwbaar zijn uw IT-systemen en processen eigenlijk? Het analyseren hiervan zien we bij FACET IT Audit als een onderdeel van onze controlewerkzaamheden.

Cor van Marle
Partner en eindverantwoordelijk voor FACET Audit.

Lucas Petit

Hoscom ontwikkelt en expoliteert unieke hotels voor de lange termijn. Lucas Petit, directeur-eigenaar van Hoscom, gaat vooruitstrevend en gedreven te werk, onder meer door de leiding van de hotels zoveel mogelijk zelf het beleid te laten bepalen en uit te voeren. ‘Als ondernemer zie je de hele dag kansen en dan is het de kunst om de juiste kansen te grijpen en niet alles beet te pakken’.

Denken en handelen vanuit de beleving van de gast staat in onze hotels centraal in concept, service en management. Dat is de passie die we als team met elkaar delen. Door een flexibele en ondernemende cultuur zien wij kans hoge resultaten te realiseren voor alle bij onze hotels betrokken partijen.

Wij vinden dat hotels en restaurants juist vanuit hun eigen unieke kracht en positionering in de markt succesvol kunnen zijn. Hierdoor zijn inmiddels 5 sterke “merken” ontstaan; Delta Hotel, Badhotel Rockanje, De Holtweijde, Grand Hotel Opduin en Hotel Post-Plaza. Hoscom is daarbij als eigenaar faciliterend en ondersteunend. Hoscom heeft de ambitie te groeien in het aantal hotels dat aansluit op onze filosofie.

Lucas Petit
Directeur-eigenaar bij Hoscom

Cees Siermann

Reputatie en Communicatie Adviseur, Trainer

Zijn competenties in de communicatiebranche reiken van positionering, externe en interne communicatie tot crisiscommunicatie en reputatiemanagement. Van bedrijfsidentiteit, PR en mediarelaties tot trainingsprogramma's voor mediapresentaties en presentaties.

Cees studeerde marketing in Amsterdam en Communicatiewetenschap in Nijmegen. Na diverse functies in de marketing specialiseerde hij zich in communicatie. Hij heeft een brede scope, variërend van corporate positionering en identiteitsontwikkeling tot strategische en tactische communicatievraagstukken. Hij adviseert en begeleidt grote en kleine bedrijven, overheden en andere non-profit organisaties die een plek willen veroveren in de hoofden en harten van hun belangrijkste doelgroepen. Zijn deskundigheid strekt verder dan alleen de externe communicatie. Hij heeft ook veel ervaring met interne communicatie bij majeure veranderingen in organisaties en internal branding, als interim-manager en als adviseur. Hij werkte eerder bij Ernst & Young en KPMG als communicatiemanager.

Paul Dinkgreve

Paul Dinkgreve RA (1955) is na een eerste korte termijn (1996-1997) sinds 2008 bestuursvoorzitter van accountantskantorenvereniging SRA. Vanuit deze functie spreekt hij diverse stakeholders in het maatschappelijke verkeer over het belang en de rol van de accountant en fiscalist, en pleit hij voor minder en effectievere regelgeving voor het mkb.

Dinkgreve is veelvuldig in ‘het Haagse’ te vinden, ook vanwege zijn lidmaatschap van het Hoofdbestuur MKB Nederland. Daarnaast vervult Dinkgreve diverse nevenfuncties binnen SRA en de beroepsvereniging van accountants NBA. Ook is hij lid van het adviserend panel van de AFM.

Paul kent een lange carrière als ondernemer/directeur-eigenaar. Na een overname in 1979 en diverse fusies is hij sinds 2005 eigenaar/partner van JAN© Accountants & Belastingadviseurs. Als openbaar accountant, ingeschreven bij de AFM, en als ‘reismaat’ begeleidt en adviseert Paul vele kleine en grote ondernemers op divers gebied.

Paul Dinkgreve
Registeraccountant, voorzitter van SRA en partner bij JAN Accountants.

Roelof Hendriks

Ervaren Chief Financial Officer met een bewezen geschiedenis van werken in de logistieke- en toeleveringsketenindustrie. Bekwaam in onderhandeling, Business Planning, Operations Management,

Ondernemerschap en Internationaal zaken doen. Sterke ondernemerschap professional met een Mr gericht op internationaal recht en economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Voorzitter Raad van Advies Intermodal Telematics BV - Chairman Advisory Board, Interim CFO, Member of the Advisory Board G-Star RAW - Voorzitter Raad van Commissarissen Voerman International - Member of the Supervisory Board Royal Wagenborg - Member of  the Supervisory Board Dekker Transport & Tankopslag - Founder and Managing Director Kieldrecht Holding BV - Co-founder and CFO Fluvia Holding BV - Member of the Investment Committee Karmijn Kapitaal - Chairman Advisory Board Den Hartogh - Member Supervisory Board Van Leeuwen Buizen - Chairman Advisory Board Marcura Equities

Roelof Hendriks
Founder and Managing Director of Kieldrecht Holding BV

Wiebe Vervelde

De specialist in verbouw en onderhoud van bestaand vastgoed. Met circa 200 geweldige medewerkers, een omzet van 85 miljoen op jaarbasis en met een hoofdkantoor in Dordrecht en vestigingen in Rotterdam, Zoetermeer en Amsterdam.

Constructif renoveert, verbouwt, transformeert, verduurzaamt en onderhoudt bestaand vastgoed voor zowel de woning- als de utiliteitsbouw. We zijn sterk in het efficiënt organiseren van beheer en onderhoud van (huur-)woningen. Maar we zijn minstens zo ervaren in het verbouwen, renoveren en transformeren van bestaand vastgoed, zoals kantoren, onderwijsgebouwen en dergelijke.

De naam Constructif stamt van het Engelse ‘constructive’, wat constructief, opbouwend en dragend betekent. Een naam die dus precies past bij ons oplossingsgerichte karakter. De ‘if’ in Constructif kun je ook lezen als ‘als’. Pas als alles solide, dragend en constructief is, zit je goed. Met andere woorden: als het Constructif is, is het goed.

Wiebe Vervelde
Algemeen Directeur Constructif

Jan Pieter de Ruiter

Axoft begrijpt dat bedrijven en organisaties moeten kunnen vertrouwen op een zorgeloze digitale werkomgeving. Een werkomgeving die zich voortdurend aanpast aan de wensen van jouw organisatie, jouw werknemer én jouw klanten.

Als full service dienstverlener op het gebied van IT en Telecom laten we onze relaties maximaal profiteren van de nieuwste technologische mogelijkheden. De ontwikkelingen gaan snel, maar je hoeft zeker niet altijd klakkeloos te volgen. Axoft verschaft je helder inzicht, houdt rekening met de reeds door je gedane investeringen en bouwt daar op voort.

Axoft combineert gerenommeerde merken zoals KPN, Microsoft, HP en Cisco met persoonlijke service, snelheid en flexibiliteit. De multidisciplinaire specialisten van Axoft spreken uw taal en staan met raad en daad voor u klaar.

Jan Pieter de Ruiter
algemeen directeur van Axoft

Thomas Boeren

Inmiddels veertien jaar werkzaam binnen de accountancy waarvan zeven jaar bij FACET. Afgelopen zomer heeft hij het gehele studietraject afgerond en sindsdien is hij werkzaam als Registeraccountant. Thomas heeft voor Accountancy gekozen om de volgende redenen: de diversiteit van het vakgebied, omdat je bij allerlei bedrijven mee mag kijken in de keuken. Dit in combinatie met contact met verschillende ondernemers en medewerkers maakt het werk afwisselend en boeiend. Extra leuk hierbij vindt hij dat er binnen FACET continu gezocht wordt naar verbeteringen die bijdragen aan het verder helpen van de klanten in een veranderende wereld van automatisering en wet-en-regelgeving.

Thomas Boeren
Controleleider bij FACET Accountants & Adviseurs

Kees van ’t Zelfde

Kees is: ondernemer, organisator, netwerker pur sang, verbinder. Hij is bedenker en organisator van Business Ontmoet Business (BOB) borrels regio Rotterdam.

Netwerken: Port of Business, WTC Club, Lid CvA People's Business 1999 - 2016, Rondo, VBO Freshworld
Partner: Rotterdam Topsport, MKB Nederland, afd. Rotterdam, WTC Club
Bedenker en organisator Business Ontmoet Business (BOB) borrels regio Rotterdam. Oprichter businessclub 'Vrienden van Rijnmond BUSINESS', ruim 200 leden. Port of Business (business to business-bladen Rijnmond BUSINESS, Drechtsteden BUSINESS, INSIGHT en organisator Beurzen + Congressen, Kennissessies en Netwerkevenementen). Uitgever business tot consumer blad Ridderkerk Leeft!

Ambassadeur Wereldwinkel Ridderkerk: 2015 - heden
Fractievolger Waterschap Scheldestromen: 2015 - heden

Kees van ’t Zelfde
Commercieel directeur bij HJ Media Producties B.V.

Jeannette Baljeu

Jeannette Baljeu is sinds 13 september 2017 lid van het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland. Zij volgde daar Rogier van der Sande op, die benoemd is als dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Rijnland. Baljeu is verantwoordelijk voor de portefeuilles 'Bestuur en transparante overheid', 'Europa en internationaal beleid', 'Financiën, personeel en organisatie' en 'Informatie, automatisering en facilitaire zaken'. Tevens is zij vijfde loco CdK (Commissaris van de Koning).

Daarnaast is Baljeu voorzitter (bestuur) bij Railforum, een kennisnetwerk dat waarde hecht aan het maatschappelijk belang van het railvervoer voor zowel personen als goederen, ten bate van een beter ov en spoor.

"Zuid-Holland koppelt data via Dataloket" 

Door het koppelen van beschikbare data kan je via een website met een kaart ook de realtime-meldingen van incidenten per locatie volgen’, aldus gedeputeerde Jeannette Baljeu.

Lees hier meer over het dataloket van Zuid-Holland

Jeannette Baljeu
Nederlandse politicus van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD).