FACET en Reinders & van Soest slaan handen ineen.

HRM adviesbureau Reinders & Van Soest gaat een nauwe samenwerking aan met FACET. Over het hoe en waarom vertellen Esther Reinders (operationeel directeur), Suzanne van Soest (commercieel directeur) en Roelie van Leeuwen (Teamleider HR Rotterdam). Daarnaast staan ze natuurlijk ook stil bij allerlei ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, al dan niet gerelateerd aan de coronacrisis.

 

Waarom een samenwerking met FACET?

Suzanne: ‘Qua klantbeleving sluiten we heel goed aan bij FACET. We zetten allebei de klant altijd centraal. We lijken als organisatie op elkaar want we gaan op dezelfde wijze met collega’s en klanten om.’ Esther: ‘Wij ontzorgen ondernemers op het gebied van HR waardoor zij zich meer op hun core business kunnen richten. We hebben vier speerpunten, te weten recruitment, arbeidsmobiliteit, HRM en mediation. Ons klantenbestand is heel divers, van organisaties in de autobranche, advocatenkantoren, ict-bedrijven en bedrijven in de elektrotechniek, tuinbouw, logistiek en de voedingsindustrie. Ons klantenbestand bestaat vooral uit ondernemingen die tussen de 20 en 100 medewerkers in dienst hebben. Dit alles maakt deze samenwerking met FACET zo waardevol voor hun klanten, ze kunnen nu ook met hun HR-vragen bij FACET terecht.’

 

Hoe ziet jullie samenwerking er in de praktijk uit?

Roelie: ‘Ik werk minstens een dag in de week bij FACET op kantoor, maar dat willen we zo snel mogelijk uitbreiden. Veel vragen die bij het Team Loonadministratie binnen komen, hebben vaak een HR-link en die spelen ze naar ons door. Denk bijvoorbeeld aan advies over het opstellen van een thuiswerkbeleid of het benchmarken van salarissen.’

 

Welke ontwikkelingen zien jullie op HR-gebied en hoe kunnen ondernemers daarop inspelen?

Esther: ‘Die ontwikkelingen zijn per branche verschillend. In de techniek was altijd al een krapte op de arbeidsmarkt en dat verandert niet. Dat geldt ook voor de logistiek. Maar in bijvoorbeeld de horeca- en de evenementenbranche zullen arbeidskrachten beschikbaar komen. In het begin van de coronacrisis zagen we dat relatief meer werknemers ontslagen werden. Kijk, op het moment dat werk weg valt, mag je van je medewerkers verwachten dat ze met je meedenken. Maar ook als het opeens heel druk wordt, wil je dat mensen daarin mee gaan. Gebeurt dat niet, dan is het voor een ondernemer een goed moment om te bepalen wie wel en wie niet meer binnen de organisatie past. Veel ondernemers grepen deze situatie aan om schoon schip te maken.’

Suzanne: ‘Ook zagen we dat bedrijven in het kader van de verplichting om thuis te werken noodgedwongen een flinke stap moesten zetten op het gebied van automatisering. Zetten werknemers eerst nog hun hakken in het zand, nu werden ze min of meer gedwongen daarin mee te gaan. Dat was voor veel ondernemers een positieve ontwikkeling.’

Roelie: ‘Het is natuurlijk wel de vraag wat er gebeurt als alle overheidsregelingen zijn beëindigd of als er een tweede coronagolf komt. Naar verwachting gaan er dan bedrijven omvallen. Daarnaast zien we ook dat in sommige sectoren juist sprake is van meer omzet. Denk aan een ondernemer die kantoormeubilair verkoopt, dat is best een goede business in een tijd dat iedereen thuis een goede werkplek wil hebben. Over thuiswerken gesproken, veel ondernemers ontdekten dat dat eigenlijk een hele goede optie is, ook omdat hun werknemers hun verantwoordelijkheden nemen.’

Esther: ‘Ik adviseer ondernemers om vooral met hun werknemers in gesprek te blijven. Loopt de omzet terug en zie je dat niet meer goed komen, kijk dan samen naar de mogelijkheden. Misschien waren mensen toch al van plan om weg te gaan en kun je tot een vaststellingsovereenkomst komen. Of blijken mensen andere competenties te hebben en zijn ze op een andere plek wel inzetbaar.’

 

Wat kunnen werkzoekenden doen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten?

Esther: ‘Kijk goed naar jouw competenties en ga na of dat ook bij een ander beroep past. Werkte je bijvoorbeeld in de evenementenbranche, dan ben je misschien goed in plannen en is een baan in de logistiek wellicht een optie. Bedenk wat de aanknopingspunten zijn tussen wat je gedaan hebt en de baan waarop je solliciteert en geef dat aan in je sollicitatiebrief.’

Suzanne: ‘En wees niet bang om een stapje terug te doen. Kijk naar wat je financieel echt nodig hebt en niet naar wat je altijd hebt verdiend. Ik ben ervan overtuigd dat als je wilt werken, er ook werk is. En ja, dat geldt ook voor 50-plussers, die brengen immers een enorme hoeveelheid kennis mee. Als je maar over de juiste competenties beschikt.’

 

Wat is jullie boodschap aan collega-ondernemers?

Esther: ‘Zorg voor een visie en draag deze uit binnen de eigen organisatie. Een ondernemer is de kapitein die de koers bepaalt. Mensen hebben behoefte aan houvast en aan kaders.’

Roelie: ‘Denk als ondernemer vooruit en houd rekening met verschillende scenario’s. Wat zou er in deze tijd op de arbeidsmarkt kunnen gaan gebeuren en hoe kan ik daar nu al op inspelen? Moet ik nadenken over samenwerkingsverbanden of over hoe ik mijn personeel kan behouden?

Suzanne: ‘Een ondernemer weet vaak heel goed wat hij wil en kan. Ben je ergens niet goed in, laat het dan aan anderen over. Werk aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf. En maak jezelf misbaar, zodat de onderneming ook door blijft draaien als je er niet bent. Dat is immers het grootste compliment dat je kunt krijgen.’