Haringtest
Natuurlijk kende de familie Simonis in hun 137-jarig bestaan ook de nodige tegenslagen. ‘In het verleden hadden we te maken met een surseance van betaling en een inval van de FIOD. En ook al is dat lang geleden, die inval had veel impact op onze familie. Nog steeds heeft een aantal familieleden daar last van. Toch wisten we elke keer als bedrijf sterker terug te komen. Vooral door er met elkaar voor te gaan. Een goed voorbeeld daarvan was de dramatisch slechte uitslag van de AD Haringtest in 2010. Onze haring kreeg een 0….Het jaar daarop kregen we een 10! Na die 0 wisten we dat we alle zeilen moesten bijzetten om het tij te keren en onze reputatie te beschermen. We namen daarop het hele proces in eigen hand, we leidden mensen op, zorgden voor de juiste inkoop. Natuurlijk waren we blij dat we een jaar later de haringtest wonnen. Al hadden we eerlijk gezegd in 2010 meer aanloop van mensen die haring wilden kopen dan het jaar daarna.
Hoe dat kwam?
Omdat mensen het niet konden geloven en dus zelf wilden proeven of onze haring echt zo slecht was…’
Innovatief
Inspelen op veranderingen is voor Simonis niet altijd mogelijk. Allie: ‘Onze grootste concurrent is eigenlijk het weer. Op een dag zoals vandaag, als de zon schijnt, zitten onze zaken vol. Maar ja, op het weer kun je geen invloed uitoefenen. Dus moet je zorgen dat de rest wel klopt. Ondernemen is vooral een kwestie van ervaring en van intuïtie. Proberen in te schatten wat klanten willen en innovatief zijn. Een trend die we bijvoorbeeld heel duidelijk zien is dat Nederlanders liever geen vis met een kop, staart en graten kopen. Dus ligt er in onze vitrines vooral veel gefileerde vis. Ook brengen we regelmatig een bezoek aan het buitenland om daar ideeën op te doen. En goed personeel is echt heel belangrijk voor je bedrijf. De crisis heeft wat dat betreft louterend gewerkt, deze generatie weet dat ze niet alles cadeau krijgen, dat ze ervoor moeten werken. En dat je het met elkaar moet doen. Wij proberen ook om onze mensen zoveel mogelijk op te leiden, eigen kweek zal ik maar zeggen. Daar zouden ze bij ADO Den Haag nog wat van kunnen leren….’
Toekomst
Bij Simonis zijn nog genoeg plannen voor de nabije toekomst. ‘Onze locatie aan de haven moet van de gemeente weg, maar we krijgen een nieuwe, nog grotere locatie met een eigen parkeerplaats. Dus daar zijn we wel blij mee. En we openen dit jaar nog een restaurant met de naam Encore by Simonis. Het wordt dit keer een Aziatisch restaurant, waar zowel vis als vlees op de kaart zal staan. Inspiratie hiervoor deden we op in hartje New York. In onze restaurants willen we qua beleving elke keer weer een stapje verder gaan.’