Simonis is een begrip in Scheveningen en omgeving. Niet zo gek, want van een paling-rokerij groeiden ze naar nu zes, en straks zelfs zeven, vestigingen met elk een eigen uitstraling en doelgroep. De dagelijkse leiding van dit ‘visimperium’ is in handen van Allie Simonis, zijn zoon Alain en zijn neef Dennis.

En ook al passen ze binnen dit familiebedrijf niet bewust de ‘agile-aanpak’ toe, ze zijn wel een voorbeeld van hoe belangrijk het is om als onderneming ‘wendbaar’ te zijn en in te spelen op ontwikkelingen en gebeurtenissen. Want hoe zet je tegenslagen om in succes? Hoe speel je in op de veranderende wensen van de klanten? Hoe belangrijk is personeel? ‘Ondernemen is vooral een kwestie van intuïtie,’ aldus Allie.

Hoe het begon 

Om een goed beeld te krijgen van de groei van dit bedrijf, gaan we eerst terug in de tijd, naar 1880. Dat jaar opent Albert Simonis een café en een palingrokerij aan het Haagse Westeinde. ‘Het begon dus allemaal bij de palingrokerij van mijn opa,’ vertelt Allie. ‘Jaren later, het is dan 1935, stonden mijn ouders met een viskraam op de Haagse Markt. De naam Simonis werd steeds meer een begrip. In 1966 startte mijn broer Herman samen met onze opa en oma een winkel op de Markthof. Zo breidde het familiebedrijf van lieverlee steeds verder uit. In 1980 openden we deze vestiging aan de haven. Deze vestiging is in de loop der jaren een aantal keren verbouwd tot dat wat het nu is: een goedlopende visspeciaalzaak en een restaurant waar alleen binnen al ruimte is voor 300 gasten. Het concept van deze vestiging is simpel, de vis is vers en betaalbaar en we werken met een zelfbedieningssysteem. Mede daardoor kunnen we de prijzen laag houden.’

Catch by Simonis

Maar stilzitten zit niet bij de familie Simonis in het bloed. Allie: ‘We zien altijd kansen. Dus openden we in 2001 een vestiging aan zee en in 2002 eentje aan de boulevard. Daarmee zijn we er nog niet, want in 2013 openden we in de jachthaven van Scheveningen een luxe restaurant onder de naam “Catch by Simonis”. Een restaurant met een veel luxere uitstraling. Service en beleving staan in deze zaak centraal. Vanzelfsprekend was het maar de vraag of zo’n restaurant zou aanslaan, maar ondernemen betekent nu eenmaal ook dat je risico’s moet nemen. Gelukkig was dit restaurant vanaf dag 1 een succes.’

Haringtest

Natuurlijk kende de familie Simonis in hun 137-jarig bestaan ook de nodige tegenslagen. ‘In het verleden hadden we te maken met een surseance van betaling en een inval van de FIOD. En ook al is dat lang geleden, die inval had veel impact op onze familie. Nog steeds heeft een aantal familieleden daar last van. Toch wisten we elke keer als bedrijf sterker terug te komen. Vooral door er met elkaar voor te gaan. Een goed voorbeeld daarvan was de dramatisch slechte uitslag van de AD Haringtest in 2010. Onze haring kreeg een 0….Het jaar daarop kregen we een 10! Na die 0 wisten we dat we alle zeilen moesten bijzetten om het tij te keren en onze reputatie te beschermen. We namen daarop het hele proces in eigen hand, we leidden mensen op, zorgden voor de juiste inkoop. Natuurlijk waren we blij dat we een jaar later de haringtest wonnen. Al hadden we eerlijk gezegd in 2010 meer aanloop van mensen die haring wilden kopen dan het jaar daarna.

Hoe dat kwam?

Omdat mensen het niet konden geloven en dus zelf wilden proeven of onze haring echt zo slecht was…’

Innovatief

Inspelen op veranderingen is voor Simonis niet altijd mogelijk. Allie: ‘Onze grootste concurrent is eigenlijk het weer. Op een dag zoals vandaag, als de zon schijnt, zitten onze zaken vol. Maar ja, op het weer kun je geen invloed uitoefenen. Dus moet je zorgen dat de rest wel klopt. Ondernemen is vooral een kwestie van ervaring en van intuïtie. Proberen in te schatten wat klanten willen en innovatief zijn. Een trend die we bijvoorbeeld heel duidelijk zien is dat Nederlanders liever geen vis met een kop, staart en graten kopen. Dus ligt er in onze vitrines vooral veel gefileerde vis. Ook brengen we regelmatig een bezoek aan het buitenland om daar ideeën op te doen. En goed personeel is echt heel belangrijk voor je bedrijf. De crisis heeft wat dat betreft louterend gewerkt, deze generatie weet dat ze niet alles cadeau krijgen, dat ze ervoor moeten werken. En dat je het met elkaar moet doen. Wij proberen ook om onze mensen zoveel mogelijk op te leiden, eigen kweek zal ik maar zeggen. Daar zouden ze bij ADO Den Haag nog wat van kunnen leren….’

Toekomst

Bij Simonis zijn nog genoeg plannen voor de nabije toekomst. ‘Onze locatie aan de haven moet van de gemeente weg, maar we krijgen een nieuwe, nog grotere locatie met een eigen parkeerplaats. Dus daar zijn we wel blij mee. En we openen dit jaar nog een restaurant met de naam Encore by Simonis. Het wordt dit keer een Aziatisch restaurant, waar zowel vis als vlees op de kaart zal staan. Inspiratie hiervoor deden we op in hartje New York. In onze restaurants willen we qua beleving elke keer weer een stapje verder gaan.’

Over de relatie met FACET

‘De relatie met FACET stamt nog uit de tijd van één van de rechtsvoorgangers, te weten Karreman & Ouwerkerk. Allie: ‘Ik word regelmatig benaderd door andere accountants. Die beweren vaak goedkoper te zijn. Ik weet niet of dat zo is, ik heb ook geen zin om dat uit te zoeken. Ik ben tevreden over hoe het nu gaat, ze nemen ons veel werk uit handen. En we hebben al zoveel met elkaar meegemaakt, bij FACET weten ze alles over ons. Dat zie ik als toegevoegde waarden. Zo’n vertrouwensband met je accountant is gewoon heel belangrijk.’

Simonis is een familiebedrijf, aan het hoofd van elke vestiging staat een familielid. Allie: ‘Een familiebedrijf heeft zowel voor- als nadelen. In de crisis bleek dat familiebedrijven betere overlevingskansen hadden. Dat komt waarschijnlijk omdat je allemaal hetzelfde belang dient. Bij Simonis verspillen we geen tijd aan urenlange strategische vergaderingen. In plaats daarvan bespreken we zaken tijdens een kop koffie. Aan de andere kant heb je binnen een familiebedrijf meer met emoties te maken en kunnen dingen gevoelig liggen. Als het er echt op aan komt, staan we als één man achter deze zaak. Dat maakt Simonis tot een sterk bedrijf’.

Wim de Jong
Vennoot | Algemeen Directeur