Emiel Boeser, Waal aan de Maas, en Arno Kriek, Inline:

Waal aan de Maas, kortweg WADM, mag dan misschien net niet in Rotterdam zijn gevestigd (‘we zitten 70 meter van de stadsgrens af’), hun uitstraling, naam en dynamiek heeft duidelijk een Rotterdamse inslag. Groeien deed het bedrijf de afgelopen jaren zeker. In omzet, aantal mensen en in focus. En op ‘balans’ hebben ze een eigen kijk, waarbij het A-team een belangrijke rol speelt.

We zijn in Barendrecht en op bezoek bij Emiel Boeser, ‘Creative’ binnen Waal aan de Maas (WADM) en Arno Kriek, ‘Digital’ binnen INLINE. Ook Mark Oosterom van FACET schuift aan. Bij binnenkomst is het eigenlijk al meteen duidelijk: hier huisvesten drie bijzondere bedrijven: WADM, INLINE en HECX. Die indruk wordt nog eens bevestigd als we met elkaar plaats nemen in de Star Wars-kamer met Darth Vader op tafel en de Death Star aan de muur….

Emiel: ‘WADM werd al voor de oorlog in Rotterdam opgericht door Gijs van der Waal. In die stad liggen dus zeker onze roots. We zaten een tijd op de Boompjes met uitzicht op de Erasmusbrug. Maar omdat het parkeren daar lastig is, bleven klanten weg. Omdat we echt in de business-to-business sector zitten, kozen we voor deze locatie. Goed bereikbaar en met voldoende parkeerplekken voor de deur. Soms moet je kiezen voor praktische oplossingen…’.

Wat is jullie corebusiness en waar zit bij jullie de groei?

Emiel: ‘WADM is een multidisciplinair bureau dat zich richt op strategie, design en communicatie. Wij helpen bedrijven met de groei van hun business en zijn de afgelopen jaren steeds meer de nadruk gaan leggen op relatiemanagement met onze klanten. We willen veel verder gaan dan het aanreiken van een aantal tools, we willen ons echt in een klant, zijn problematiek en zijn identiteit verdiepen. We ontwikkelden BrainSells, een strategische methodiek die in vier woorden is te omschrijven als: Think, Make, Do en Act.’

Arno: ‘Bij INLINE verzorgen we de digitale trajecten van onze opdrachtgevers. Wij realiseren onder meer corporate websites, webshops, applicaties, hosting en online marketing. We maken eerst een blauwdruk van een organisatie om daarna met elkaar te bepalen: wat willen jullie, hoe moet jullie website of de app eruit gaan zien, hoe moet deze gaan functioneren en hoe kunnen jullie hiermee leads genereren. Vooral het afgelopen jaar groeiden we van een bureau dat zich vooral richt op digitale middelen, naar een bureau dat bedrijven begeleidt bij het online generen van sales en leads.’

Emiel: ‘Daarnaast werken we intensief samen met HECX. Zij zorgen ervoor dat binnen bedrijven een betere “sales mindset” ontstaat. Ook onze sales loopt sinds vorig jaar via HECX en daardoor zijn we enorm in omzet gestegen. En omdat we twee jaar geleden INLINE overnamen, hebben we nu 22 medewerkers. We trekken als drie partijen met elkaar op, zitten in hetzelfde pand en onze logo’s hebben dezelfde uitstraling. Samen zorgen wij voor een optimaal resultaat voor onze klanten. Het gaat niet alleen om de communicatiestrategie, het gaat ook over de implementatie en de borging daarvan binnen in een organisatie. Bij veel bedrijven zijn sales en marketing twee aparte disciplines. Wij brengen die samen, dat werkt namelijk veel effectiever.’

Wat is het belang van jullie methodiek BrainSells?

Emiel: ‘Met behulp van BrainSells gaan we op zoek naar het onderscheidende vermogen van een organisatie. BrainSells is gebaseerd op Whole Brain Thinking, een instrument om iemands denkstijl in kaart te brengen. Binnen Whole Brain Thinking zijn vier verschillende denkstijlen te onderscheiden: een logische, een praktische, een emotionele en een creatieve denkstijl. Iedereen beschikt over die vier denkstijlen, maar je hebt allemaal een voorkeur voor een of meestal twee denkstijlen. Handel je vanuit jouw favoriete denkstijl, dan maak je dopamine aan en voel je je blij. Wij vertaalden dat naar een methodiek die is toe te passen op een organisatie. De pijlermensen binnen een organisatie bepalen meestal het type organisatie. Werken in een bedrijf bijvoorbeeld voornamelijk mensen met een praktische denkstijl, dan moet dat bedrijf niet naar buiten communiceren dat ze zo innovatief zijn, want dat kunnen ze als organisatie nooit waarmaken. De buitenwereld voelt ook aan dat die boodschap niet goed is, dat het wringt. Dus gaan we met behulp van BrainSells terug naar de kernvraag: Wat is waar van jouw organisatie? Wij brengen de identiteit en het imago van een bedrijf samen. Vervolgens maken we een blauwdruk van hoe dat bedrijf naar de buitenwereld moet communiceren want daarmee trek je het juiste type klanten aan. Think, Make, Do en Act.’

Jullie zijn gegroeid in omzet, in mensen en in focus. Hoe bewaken jullie het overzicht?

Arno: ‘Financieel houden we overzicht, onder meer met behulp van het systeem Gripp. Daarnaast hadden we ook behoefte aan een eigen tool waaraan een salesdashboard is gekoppeld. Die tool hebben we in eigen huis ontwikkeld. We hebben nu inzicht in alle lopende opdrachten, prospects, offertes en in alle vervolgactiviteiten. Staat er een afspraak, moet iemand gebeld worden, noem maar op. Hiermee kunnen we op de wat langere termijn sturen en het maakt inzichtelijk wie wat doet, maar ook wie het niet doet.’

Emiel: ‘Ik wil inzicht in het reilen en zeilen van de onderneming. Ik ben niet zo geïnteresseerd in wat er vandaag op de bankrekening staat, maar wel wat we over twee maanden kunnen verwachten.’

Wat is balans voor jullie?

Emiel: ‘Ik vind het belangrijk dat een team van mensen met elkaar in balans is. Ons managementteam bestaat uit vier mensen en het is niet geheel toevallig dat zij allemaal een andere denkstijl hebben. Sterker nog, het profiel van ons managementteam lijkt volledig op het profiel van het A-team: een plannenmaker, een uitvoerder, een verbinder en iemand met ideeën. Wij gebruiken vaak die metafoor om het model uit te leggen. Wij kijken namelijk allemaal anders naar een aspect binnen een organisatie. Dat geeft genoeg inzichten om dingen te veranderen of om dingen hetzelfde te laten. Bij ons heeft iedereen daarom een Whole Brain Thinkingprofiel. Op basis daarvan kunnen we de meest ideale teams samenstellen die met elkaar als “Whole Brain” functioneren. En ja, dat A-team is dus de meest ideale combinatie.’

Helpt FACET om de groei en balans in evenwicht te houden?

Emiel: ‘Absoluut. Dankzij Mark zijn al onze financiële systemen slim en efficiënt ingericht. We kunnen nu heel eenvoudig en snel rapportages uit de systemen halen en we zijn up to date. Daarnaast houdt Mark ons alert en wijst hij ons op allerlei zaken. Of we bijvoorbeeld ons pensioen goed geregeld hebben en of we al een testament hebben. Zijn proactieve houding stellen we enorm op prijs.’

Mark Oosterom
Teamleider | MKB-Adviseur