Martin Warren, Warren’s Sportinstituut:

Reserveren, informeren, desinfecteren, triagevragen, signalering, apps en een ionisatiesysteem. Allemaal woorden die we niet direct met sporten in verband brengen. Toch zijn dit wel de kernelementen waarmee Martin Warren zijn sportinstituut zo veilig mogelijk maakt voor zowel zijn medewerkers als zijn klanten. ‘Ons luchtzuiveringssysteem haalt 97% van alle virussen uit de lucht. Daar zijn we trots op. We staan immers voor veilig en verantwoord sporten.’

Vanaf maandag 16 maart bleven de deuren van alle sportscholen in Nederland ruim 3,5 maand gesloten. Martin: ‘Sinds we vanaf 1 juli weer open mogen, nemen we natuurlijk alle mogelijke voorzorgsmaatregelen in acht. Zo moeten onze klanten van tevoren een tijdsblok en een activiteit reserveren, vragen we ze bij binnenkomst hun handen te desinfecteren en stellen we triagevragen. Daarnaast zijn op de vloer duidelijk alle looproutes aangegeven. In de yogaruimte is aangegeven waar een yogamat mag liggen en in de sportruimte zijn blokken gemarkeerd voor de groepslessen. Ook krijgt elke klant een eigen desinfecteerkit mee.’

Aerosolen

Maar dat alles is in de ogen van Martin nog niet voldoende. ‘Bij de sluiting van de sportscholen speelde natuurlijk vooral het risico van de aerosolen, want wat gebeurt er met de lucht om ons heen als we binnen intensief sporten. Om dat risico zoveel mogelijk tegen te gaan, installeerden wij een uniek ionisatiesysteem. Via dit systeem komen elke seconde 35 miljard negatief geladen ionen de ruimte in die voor 97% alle virussen, bacteri n, schimmels en pollen deactiveren. Dat zorgt ervoor dat de lucht hierbinnen dus heel zuiver is, het voelt een beetje aan alsof je in een bos loopt.’

Sportbibliotheek

De afgelopen maanden bleef Martin wel steeds in contact met zijn klanten. ‘We verstuurden bijna wekelijks een mailing en we openden een sportbibliotheek waar onze klanten allerlei sportattributen voor thuis konden lenen. Daar was veel belangstelling voor. Van yogamat tot kettlebell en van roeimachine tot spinningfiets. Ook ontwikkelden we in samenwerking met Technogym een app waarin thuistrainingsprogramma’s zijn opgenomen. Deze plaatsten we ook op onze website. De website werd ook ingezet voor online lessen. In de maand juni organiseerden we rondleidingen voor onze klanten zodat ze konden zien hoe we met de coronamaatregelen omgaan, ook om een stukje angst bij hen weg te nemen. Gelukkig was het vanaf de eerste dag al Arjan Scheer weer druk en krijgen we veel waardering van onze klanten. En de sportbibliotheek houden we in stand, maar dan met een iets andere twist. We schaften nieuwe spinningfietsen aan en klanten kunnen de oudere modellen voor een vast bedrag per maand huren. Daarbij bieden we dan online lessen aan. Zo ontwikkelden we een nieuw verdienmodel.’

Keuze

Natuurlijk waren er ook opzeggingen. ‘En dat begrijp ik best, ik kan ook niet bij mensen in hun portemonnee kijken. De eerste twee maanden viel het aantal opzeggingen overigens wel mee, maar bij de boodschap dat de sportscholen tot 1 september dicht zouden blijven, zagen we wel een duidelijke dip. Er zijn ook echt momenten geweest dat ik alle incasso’s wilde stoppen, maar dat had ons einde betekend. Gelukkig kreeg ik goede adviezen van mensen om me heen, onder andere van Arnoud Brouwer en Arjan Scheer van FACET waar ik veel contact mee had. Vooral over de regelingen en hoe we daar gebruik van konden maken. Uiteindelijk hebben we onze klanten zelf laten kiezen. Ze konden bijvoorbeeld blijven doorbetalen met de garantie dat wij dat in termijnen 100% financieel gaan vergoeden. Een andere mogelijkheid was om het abonnement te upgraden met groepslessen of personal training en de laatste optie was “Ik steun mijn club”. Van de 88% die is blijven doorbetalen, koos 62,5% voor die laatste optie en daar zijn we echt super dankbaar voor. Dat zegt iets over de loyaliteit van onze klanten, maar is ook bepalend voor onze levensvatbaarheid in de volgende fase.’

Communicatie

Martin investeerde niet alleen in diverse maatregelen en in zijn medewerkers, maar ook in communicatie. ‘We ontwikkelden twee nieuwe apps, vernieuwden onze website, plaatsten veel berichten op social media, lieten interviews in lokale en regionale kranten plaatsen en nodigden de burgemeester samen met een wetenschapper van de TU Delft uit voor een bezoek aan ons sportinstituut.’

Norm

Nog steeds is Martin bezig om zaken verder te perfectioneren. ‘Daarom vond ik het wel storend dat alle sportscholen over een kam werden geschoren. Ons instituut is nu eenmaal niet te vergelijken met een kleine garagebox waar alleen met ijzer wordt getraind. Wij zijn dan ook geen regulier fitnesscentrum, maar een multifunctioneel sportinstituut. Met alle genomen maatregelen en investeringen durf ik rustig te stellen dat wij coronaproof zijn. Wij zijn absoluut onderscheidend, niet alleen nu, maar ook naar de toekomst toe. Gelukkig volgen steeds meer collega’s onze richting. Ik hoop natuurlijk ook dat als het ooit weer tot een vorm van een lockdown komt, wij wel open mogen blijven vanwege de manier waarop wij het voor onze klanten hebben geregeld.’

Arnoud Brouwer
Vennoot | MKB-Adviseur