Martin Warren, Warren’s Sportinstituut:
Reserveren, informeren, desinfecteren, triagevragen, signalering, apps en een ionisatiesysteem. Allemaal woorden die we niet direct met sporten in verband brengen. Toch zijn dit wel de kernelementen waarmee Martin Warren zijn sportinstituut zo veilig mogelijk maakt voor zowel zijn medewerkers als zijn klanten. ‘Ons luchtzuiveringssysteem haalt 97% van alle virussen uit de lucht. Daar zijn we trots op. We staan immers voor veilig en verantwoord sporten.’
Vanaf maandag 16 maart bleven de deuren van alle sportscholen in Nederland ruim 3,5 maand gesloten. Martin: ‘Sinds we vanaf 1 juli weer open mogen, nemen we natuurlijk alle mogelijke voorzorgsmaatregelen in acht. Zo moeten onze klanten van tevoren een tijdsblok en een activiteit reserveren, vragen we ze bij binnenkomst hun handen te desinfecteren en stellen we triagevragen. Daarnaast zijn op de vloer duidelijk alle looproutes aangegeven. In de yogaruimte is aangegeven waar een yogamat mag liggen en in de sportruimte zijn blokken gemarkeerd voor de groepslessen. Ook krijgt elke klant een eigen desinfecteerkit mee.’
Aerosolen
Maar dat alles is in de ogen van Martin nog niet voldoende. ‘Bij de sluiting van de sportscholen speelde natuurlijk vooral het risico van de aerosolen, want wat gebeurt er met de lucht om ons heen als we binnen intensief sporten. Om dat risico zoveel mogelijk tegen te gaan, installeerden wij een uniek ionisatiesysteem. Via dit systeem komen elke seconde 35 miljard negatief geladen ionen de ruimte in die voor 97% alle virussen, bacteri n, schimmels en pollen deactiveren. Dat zorgt ervoor dat de lucht hierbinnen dus heel zuiver is, het voelt een beetje aan alsof je in een bos loopt.’
Sportbibliotheek
De afgelopen maanden bleef Martin wel steeds in contact met zijn klanten. ‘We verstuurden bijna wekelijks een mailing en we openden een sportbibliotheek waar onze klanten allerlei sportattributen voor thuis konden lenen. Daar was veel belangstelling voor. Van yogamat tot kettlebell en van roeimachine tot spinningfiets. Ook ontwikkelden we in samenwerking met Technogym een app waarin thuistrainingsprogramma’s zijn opgenomen. Deze plaatsten we ook op onze website. De website werd ook ingezet voor online lessen. In de maand juni organiseerden we rondleidingen voor onze klanten zodat ze konden zien hoe we met de coronamaatregelen omgaan, ook om een stukje angst bij hen weg te nemen. Gelukkig was het vanaf de eerste dag al Arjan Scheer weer druk en krijgen we veel waardering van onze klanten. En de sportbibliotheek houden we in stand, maar dan met een iets andere twist. We schaften nieuwe spinningfietsen aan en klanten kunnen de oudere modellen voor een vast bedrag per maand huren. Daarbij bieden we dan online lessen aan. Zo ontwikkelden we een nieuw verdienmodel.’