Boy van Houten, directeur Zien24:

Netflix kijken, een potje tafeltennissen of online gamen in de lunchpauze? Op het kantoor van woningmarketingbureau Zien24 is dat de normaalste zaak van de wereld. ‘Ook voor mij was dat wel wennen hoor,’ vertelt de 33-jarige Boy van Houten, één van de twee directeuren van Zien24. ‘Maar onze kantoormedewerkers zijn over het algemeen vrij jong, zo begin 20. Dan moet je niet alleen zorgen voor goede werkplekken, maar ook voor voldoende “chillplekken”. Dat soort faciliteiten draagt absoluut bij aan het werkgeluk van onze mensen.’

Laten we eerst wat beter kennis maken met Zien24 (voorheen Zien!). Oprichters en vrienden Boy van Houten en Matthijs de Lang startten hun bedrijf in 2010. ‘Ik werkte daarvoor met veel plezier bij CycloMedia. Zij brachten de openbare ruimte in beeld met 360-graden foto’s. Wij wilden op die technologie voortborduren, maar dan met één groot verschil: huizen en gebouwen aan de binnenkant fotograferen. We zijn ons gaan richten op de vastgoedmarkt omdat we daar voldoende “return of revenu” konden behalen. Dat was in 2010, dus ja, volop crisis en een huizenmarkt die instortte. Maar juist daarom had de vastgoedmarkt enorm veel behoefte aan producten die woningen en panden op een goede manier konden visualiseren. Daar speelden wij op in.’

Fotografen en inmeters

Inmiddels heeft Zien24 ruim 200 fte’s in dienst. ‘Daarvan zitten zo’n 25 medewerkers hier op kantoor en hebben we zo’n 80 mensen “op de weg”. Dat zijn onze fotografen en onze inmeters. De rest zit op onze vestigingen in China en Portugal.’ En voor degenen die zich afvragen wat een ‘inmeter’ is? ‘Dat zijn specialisten die een woning inmeten met een lasermeter. Naast het op allerlei manieren fotograferen van woningen is dat één van onze andere hoofdproducten.’

Groei

Van twee man naar tweehonderd man, dat is een flinke groei. Boy: ‘Ja, maar die groei had groter kunnen zijn als we sommige dingen anders hadden aangepakt. We stapten echt in heel wat valkuilen, daar kan ik wel een boek mee vullen. We startten in 2010 vanaf scratch en leenden 10.000 euro van de bank. Daarvan kochten we een verkeerde auto en een verkeerde camera. We hielden onze cijfers niet in de gaten, terwijl we vooral verlies leden. Misschien maar goed dat we dat niet wisten, anders hadden we misschien niet eens doorgezet. In het begin werkten Matthijs en ik dag en nacht. We reden het hele land door om die landelijke dekking te kunnen garanderen. Vervolgens waren we ‘s avonds nog druk bezig om al het beeldmateriaal te editen. Door dat proces te outsourcen, reduceerden we niet alleen onze kostprijs, maar creëerden we ook meer massa. Dat bleek een goede stap. Inmiddels hebben we een productiecentrum in de Chinese stad Shenzen en eentje in Lissabon.’

In vaste dienst

Boy en Matthijs roeiden bij de crisis dwars tegen de stroom in en eigenlijk doen ze dat nu weer. ‘Geen flexibele schil van fotografen die we op afroep inhuren, maar fotografen in vaste dienst. De reden hiervoor is simpel. Laat je fotografen structureel woningen fotograferen, dan worden ze daar steeds beter in. Bovendien snijdt het mes aan meerdere kanten. De fotografen doen fulltime werk dat ze het allerliefste doen, zijn grotendeels vrij om hun tijd in te delen en hebben een vast inkomen. En voor ons is het prettig dat de kwaliteit en de eenduidigheid van de processen gewaarborgd zijn.’

Spreiding

De fotografen en inmeters van Zien24 zitten verspreid over het hele land. ‘Die spreiding vormt wel een uitdaging,’ aldus Boy. ‘Want hoe houd je mensen dan bij je organisatie betrokken? We organiseren daarvoor regelmatig events en proberen door kleine dingen het Zien24-gevoel over te brengen. Dus niet één groot kerstpakket in december, maar kleine attenties het hele jaar door. Ook houden onze medewerkers onderling contact via Slack, een chattool vergelijkbaar met het vroegere MSN.’

Nieuwe generatie

Door de groei van Zien24 zijn Matthijs en Boy druk met het werken aan hun bedrijf. Het personeelsmanagement is daar een onderdeel van. Boy: ‘Dat vind ik soms lastig. Voor veel jongeren is dit hun eerste baan. En de millennials kijken anders tegen werken aan dan dat wij dat vroeger deden. Voor hen is het sociale aspect heel belangrijk, we zien dat ze ook privé vaak dingen met elkaar ondernemen. En door alle social media is hun spanningsboog niet zo groot. Ik moet ze ook anders benaderen, kritische feedback moet ik bijvoorbeeld op de juiste manier verpakken…. En ze vinden, meer dan mijn generatie, de balans tussen werk en privé belangrijker. Daar staan gelukkig ook veel positieve zaken tegenover. Ik ervaar dat jongeren zich heel betrokken voelen bij dit bedrijf, dat ze goede ideeën hebben en veranderingen en nieuwe technieken heel snel adopteren. En zeker dat laatste is hier een absolute must.’

Valkuilen en verhalen

Nog even terug naar het strategische besluit van Zien24 om het productieproces te outsourcen. Boy: ‘Eerst naar India, maar dat bleek moeilijk te managen vanuit Nederland. Een medewerker van Chinese afkomst zette ons op het spoor van China. Enthousiast, maar volkomen onvoorbereid, vlogen wij vervolgens naar de stad Shenzen in China. Om er daar achter te komen dat bijna niemand Engels spreekt. Met handgebaren kregen we een taxichauffeur zover om ons bij de universiteit af te zetten, waar we op zoek gingen naar een student die Engels sprak. We liepen willekeurig een lokaal in en wat bleek? De professor die daar voor de klas stond, sprak Engels, had twee jaar in Rotterdam gewerkt en had een connectie met mijn oude werkgever…. Hoe groot is die kans dat je zo iemand spontaan ontmoet in een stad met 16 miljoen inwoners? Die professor bracht ons vervolgens met de juiste mensen in contact.’ En waarom Portugal? ‘Naast China wilden we een productiecentrum dichter bij huis. Een relatie van ons had een kantoor in Portugal. Daar is de infrastructuur en het internet goed, spreken veel mensen Engels, waren de prijzen nog relatief laag en was de vastgoedmarkt booming. Ook nu gingen we weer enthousiast van start. We openden een kantoor in Faro en pimpten dat eerst helemaal op. Alleen… Faro bleek een soort spookstad, we konden geen personeel krijgen. Inderdaad, een valkuil! We begonnen opnieuw, dit keer op een flexplek in Lissabon. Inderdaad, het leermoment! Los daarvan besloten Matthijs en ik om in Lissabon af te gaan bouwen. We vinden dat we te veel met verschillende dingen bezig zijn. We gaan ons nu eerst focussen om in Nederland “de keuken” goed op orde te krijgen. Zien we dan een kans in het buitenland, bij voorkeur in Amerika, dan grijpen we die met beide handen aan.’

Over FACET

Sinds een half jaar is FACET de accountant van Zien24. Het feit dat beiden gehuisvest zijn in de Capelse wijk Fascinatio speelde volgens Boy geen rol bij die keuze. ‘We waren op zoek naar een accountant die ons toegevoegde waarde kan bieden, inzicht heeft en met ons meedenkt. Dat werd FACET. Mark Oosterom is onze contactpersoon en dat werkt uitstekend. Hij durft ook kritisch te zijn als dat nodig is. Ze zijn veel meer dan alleen een accountant. We zijn harstikke tevreden!’

Mark Oosterom
Teamleider | MKB-Adviseur